본 연구는 학교 현장에 맞는 수업코칭 프로그램을 개발하여 실행해보고, 그 과정에서 수업코칭에 대한 인식과 학교문화의 변화와 그것을 추동하는 촉진요인과 한계요인을 살펴봄으로써, 단위학교의 수업코칭 프로그램 적용의 시사점을 모색하고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구를 통해 밝히고자 하는 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 수업자의 성찰을 중심으로 하는 단위학교 기반의 수업코칭 프로그램은 무엇인가? 둘째, 단위학교 수업코칭 프로그램을 실행해보고 이에 대한 교사들이 인식하는 학교 문화 변화는 무엇인가? 셋째, 수업코칭 프로그램이 진행된 단위학교의 문화 변화의 촉진요인과 한계요인은 무엇인가? 넷째, 본 사례연구가 단위학교 수업코칭 프로그램 적용에서 시사점은 무엇인가? 이러한 연구 문제를 탐색하기 위해 S중학교를 사례로 수업코칭프로그램을 적용해보고 질문지 조사와 포커싱 그룹 인터뷰를 통해 얻은 자료들을 체계적인 분석과 해석의 과정을 통해 연구 결과 도출로 이어졌다. 연구의 결과, 교사들이 인식하는 수업코칭 프로그램에 적용을 통한 학교의 변화의 모습을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 교사들의 전문적 동료성이 증진되었다. 둘째, 실질적인 수업고민에 대한 나눔의 문화가 형성되었다. 셋째, 교사로서 정체성의 회복 경험을 가진 분이 많았다. 넷째, 수업에 대한 고민이 깊어지는 경험을 하게 된 교사들이 많았다. 다섯째, 교사와 학생간의 관계가 발전됨을 인식하였다. 여섯째, 실질적 수업개선을 통한 협력학습 증가됨이 확인되었다. 이러한 학교문화 변화의 맥락을 이해하기 위한 촉진요인과 한계요인을 연구한 결과는 다음과 같다. 촉진요인은 변화 선도 그룹에 대한 신뢰, 정서적 친밀감 분위기 형성, 잘 구비된 지원체제의 구축이 있었다. 한계요인은 수업공개에 대한 두려움, 교사들 간의 충분한 신뢰관계 미형성, 바쁜 학교 일과로 도출되었다. 이와 같이 S중학교 수업코칭 프로그램 적용 사례 연구가 시사하는 바를 논의를 해 보면 다음과 같다. 첫째, S중학교 수업코칭 프로그램 적용 사례는 수업코칭이 학교현장에서 구현될 수 있는 가능성을 보여주었다. 둘째, S중학교의 사례는 교사공동체가 학습공동체와 함께 교사들 간의 서로 정서적인 지지가 있는 돌봄공동체가 되는 방향으로 패러다임의 전환을 요청하고 있다고 볼 수 있다. 본 연구는 단위학교에 맞는 수업코칭 프로그램을 구안하고 한 학교를 대상으로 비교적 장기간 실행해보고 이에 따른 교사들이 인식하는 학교문화의 변화 양상과 요인들을 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 앞으로의 후속 연구를 통해 이에 대한 보다 정밀한 연구가 필요가 있다
The purpose of this study is to develop and practice a instructional coaching program suited to schools. This study investigates the perception of instructional coaching, change in the culture in a school, and promoting factors and limiting factors in order to consider implications of the school-based instructional coaching program. The topics of this research are as follows. First, what is the school-based instructional coaching program, based on teachers? reflection? Second, what changes did teachers recognize when exercising the school-based instructional coaching program? Third, what are the promoting factors and limiting factors of the changes at schools where the instructional coaching programs were implemented? Fourth, what does this study imply about operating this instructional coaching program? To investigate this study topic, a instructional coaching program was applied to S middle school. The data from the survey and focusing group interview were analyzed and interpreted systematically, and some results were produced. As a result of the study, the following are changes that teachers recognized in the school where the instructional coaching program was applied. First, professional and collegial relationships among teachers were facilitated. Second, teachers began to share what they are concerned about. Third, many teachers restored the identity as a teacher. Fourth, many teachers began to reflect on their teaching. Fifth, mutual relationships between a teacher and students were developed. Sixth, collaborative learning increased after practicing the new teaching. The following is the result of the study on promoting factors and limiting factors to understand the context of the change in the culture at a school. The promoting factors are trusting the leading group for the change, having intimacy among teachers, building an adequate support system at a school. The limiting factors are the fear of an open class, failure in establishing trusting relationship among teachers, and the hectic schedule at a school. This case study about the application of the instructional coaching program at the S middle school implies three things. First, this case study demonstrates that the instructional coaching can be performed in a school. Second, the application of the instructional coaching program at the S middle school gives insight into development of teacher competency, and teacher collaborative learning. Third, the S middle school case implies changing the paradigm is needed, from teacher learning community to teacher caring community providing emotional support for one another. This study is significant in the sense that a school-based instructional coaching program was designed, it was implemented for a relatively long time, and changes in the school that teachers recognize were studied. Further precise study of the instructional coaching program is required.