송광사를 대상으로 현장연구를 진행하여 발우공양이 이루어지는 기반과 전승양상을 파악하였다. 첫째, 송광사의 역사 속에서 발우공양과 후원(後院)의 가풍을 살펴보았다. 송광사는 고려시대 보조지눌이 수선사를 건립한 이래, 근현대에 이르기까지 수행 공동체의 결사정신 속에 후원이 운영되었다. 10여 년 전까지 매일 삼시 세끼 발우공양을 하다가, 현재 9개월 동안 아침에는 묵언의 발우공양, 점심에는 게송을 외는 법공양을 이어가고 있다. 둘째, 발우공양의 기반으로 ‘후원공간, 후원의 소임, 음식과 용구’에 대해 다루었다. 후원공간은 전통 공양간, 현대식 주방과 식당, 발우공양을 하는 대방, 옛 후원영역인 해청당, 원주·학인·행자 등 소임자들의 숙소로 구성된다. 같은 영역에 배치된 이들 각 공간의 쓰임새와 변화 등을 다루었다. 후원의 소임은 고정 소임과 돌림 소임으로 나뉜다. 그 가운데 발우공양의 핵심을 이루는 소임으로 행자·학인·원주·재가자에 대해 다루었다. 특히 송광사에는 후원 소임자들이 작성해온 「찬상일지」·「후원노트」 등이 전하고 있어 주목된다. 음식은 식생활의 토대를 이루는 요소들과 함께 밥·죽·반찬의 구성과 특징을 살피고, 용구를 분류하여 각각의 쓰임새를 다루었다. 셋째, 발우공양의 설행에 대해 ‘공양의 유형과 준비과정’, ‘의식절차’로 나누어 다루었다. 일상의 발우공양은 묵언의 발우공양과 게송을 외는 법공양으로 세분되며, 현장 참관의 사례를 중심으로 발우공양·법공양의 준비과정을 살폈다. 이어 법공양을 중심으로 공양의 절차와 게송, 핵심내용을 다루었다. 넷째, 송광사 사례를 통해 발우공양의 전승에서 주목할 만한 몇 가지 관점을 분석하였다.
This study was conducted as field research in Songgwangsa to understand the foundation and transmission of Baru-Gongyang. First, this study examines the traditions of Baru Gongyang and kitchen culture in the history of Songgwangsa founded by Bojo Jinul during the Goryeo Dynasty, where kitchen culture has been practiced in the spirit of community solidarity until the modern era. Until approximately ten years ago, monks ate three meals a day in Baru-Gongyang. Now, for nine months, they eat silently in Baru-Gongyang in the morning, and memorize poetry at lunch in Beob-Gongyang. Second, the foundation of the Baru-Gongyang is discussed, including the kitchen space, the role of kitchen work, the food, and Gongyang utensils. The kitchen space consists of a traditional Gongyanggan, a modern kitchen and dining room, a large room for Baru-Gongyang, the old kitchen area, and accommodations for Wonju, Hakin, and Haengja. These spaces are located in the same area, and I have discussed how to use and change each space. The kitchen staff are divided into those with fixed and rotating duties. The duties that form the core of Baru-Gongyang are Haengja, Hakin, Wonju, and Jaegaja. In particular, it is noteworthy that Songgwangsa has a “Chansang Diary” and “Kitchen Notes” written regarding the work in the kitchen. Food is discussed in terms of the elements that form the basis of daily life, as well as the composition and characteristics of rice, porridge, and side dishes. Gongyang utensils are categorized and their uses explained. Third, the performance of Baru-Gongyang is explained by dividing it into “types of ceremonies and preparations” and “ritual procedures.” Daily Baru-Gongyang is subdivided into silent Baru-Gongyang and Beob-Gongyang, and the preparation processes for both are examined by focusing on examples from field observations. The main focus was on Beob-Gongyang, covering its procedure, poetry, and core content of the ceremony. Fourth, the case of Songgwangsa is used to analyze noteworthy aspects of the transmission of Baru-Gongyang.