기후위기가 심각해지면서 환경재난이 빈번해질수록, 일상적 삶의 공간인 마을에서 출발하여 지구적 차원까지를 연결해서 다루는 환경교육의 중요성이 더욱 강조되고 있다. 개정된 환경교육법과 국가환경교육종합계획에서도 마을을 중심으로 하는 환경교육을 강조하고 있지만, 그 현황과 발전방안에 관한 연구는 매우 부족한 실정이다. 본 연구에서는 2018년부터 2022년까지 5년 동안 충청남도에서 진행된 환경교육 시범마을 사업을 진행한 마을의 활동 프로그램을 분석한 후, 마을에서의 환경교육 프로그램의 현황을 정확히 파악하고 유형화해서 그 특징을 도출하여 마을 환경교육의 내실화를 위한 발전 방안을 찾고자 하였다. 마을 환경교육 사업을 주체에 따라 세 가지 유형으로 구분하고, 이를 바탕으로 분석한 결과, 34개 마을 중 50.0%(17개)가 마을주도형으로 가장 많았다. 활동 목표를 중심으로 구분하면 자연환경 보전활동이 전체 44.4%(16개)를 차지하여 가장 많았는데, 이 유형의 사업은 활동 주제도 자연환경이 가장 많았다. 생태계 유형은 골고루 분포된 편이지만, 충청남도의 다수 지자체가 해안을 끼고 있음에도 불구하고 바다와 갯벌 유형을 선택한 마을이 하나도 없었다는 점은 극복해야 할 과제라고 할 수 있다. 가장 자주 사용된 교수학습방법은 ‘강의, 해설’, ‘견학, 체험’, ‘조사, 관찰’인 것으로 나타났다. 활동 내용으로 분석한 결과 소통과 협력 과정인 회의나 행사는 주민주도형이 단체주도형보다 높게 나왔다. 프로그램 대상은 성인이 가장 많았는데 이는 마을이라는 공간적 특성상 유아나 아동, 청소년보다 성인 대상 활동 내용이 많기 때문으로 추정된다. 주민주도형은 외부자원과 내부자원을 비슷한 비율로 이용했고, 단체주도형은 외부자원보다 내부자원을 더 이용한 걸로 나타났다. 마을 환경교육 현황을 더 깊이 이해하고 발전방향을 도출하기 위해서는 다양한 관계자가 참여하는 심층면담조사가 필요해 보이며, 장기적인 관점에서 지역적 특성을 고려하고 성공사례와 실패사례를 비교하면서 마을 환경교육의 핵심 요소를 추출하기 위한 시계열적인 연구를 도입하는 것이 바람직할 것이다.
As the climate crisis intensifies and environmental disasters become more frequent, the importance of environmental education that starts from the village, a space of daily life, and connects to the global level has been emphasized. The revised Environmental Education Act and the National Environmental Education Comprehensive Plan also emphasize environmental education centered on villages, but there is a lack of research on the current status and development plans. This study analyzed the activity programs of the environmental education pilot villages in Chungcheongnam-do for five years from 2018 to 2022 to accurately identify and categorize the current status of environmental education programs in villages, derive their characteristics, and find ways to develop them for the internalization of environmental education in villages. We categorized village environmental education projects into three types based on the subject matter and analyzed them based on that, and found that 17 out of 34 villages (50.0%) were village-led. When categorized by activity goal, ‘natural environment conservation type’ activities were the most common, accounting for 44.4% of the total, and this type of project was also the most common in terms of activity theme. Although the ecosystem types were evenly distributed, it is a challenge that not a single village chose the ‘sea and tidal flats’ type, despite the fact that many local governments in Chungcheongnam-do have coastal areas. The most frequently used teaching and learning methods were ‘lecture and explanation’, ‘tour and experience’, and ‘investigation and observation’. When analyzing the contents of the activities, it was found that resident-led programs were more likely than group-led programs to have meetings and events, which are processes of communication and cooperation. The target audience of the program was adults, which may be due to the spatial characteristics of villages, which require more activities for adults than for infants, children, and adolescents. The resident-led program used external and internal resources in similar proportions, while the group-led program used internal resources more than external resources. In-depth interviews involving various stakeholders are needed to better understand the current status of village environmental education and to draw directions for its development, and it would be desirable to introduce a time-series study to extract the core elements of village environmental education while considering regional characteristics and comparing success and failure cases from a long-term perspective.