메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
곽도형 (고려대학교) 민경아 (고려대학교)
저널정보
국제한국어교육학회 한국어 교육 한국어교육 제34권 제2호
발행연도
2023.6
수록면
1 - 31 (31page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to design a Korean listening-comprehension class for foreign undergraduate students based on a metacognitive pedagogical cycle to facilitate successful lecture comprehension. To this end, we designed a Korean listening-comprehension class using this metacognitive pedagogical cycle. We observed the listening process of the experimental participants and compared their metacognitive ability before and after class. As a result, we found that the foreign undergraduate students’ metacognitive abilities improved overall through the class. Then we confirmed the following implications through interviews with the participants. First, when selecting listening topics and contents, the characteristics of the lecture discourse and learner factors should be considered. Second, additional activities should be prepared at the stage before listening to regenerate background knowledge. Third, three listening activity goals should be explicitly presented so that learners can clearly understand the goals of each listening process. Finally, language learning about vocabulary and grammar must be done in the listening stage.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0