음악치료활동을 통한 도덕적 역량 강화 방안성 현 영**ㆍ박 균 열***연구 목적: 이 연구는 학생의 도덕성 역량에 관한 교수학습모델을 제시하는 연구로서, 음악치료를 통한 도덕교육, 음악교육을 실시할 수 있는지에 대한 실질적인 교수학습모델을 제시하는데 그 목적이 있다.연구 방법: 이 연구는 음악치료활동을 통한 도덕적 역량 강화를 위한 실질적인 방안을 도출하고 있기 때문에 이론과 실무를 동시에 고려했다. 음악을 통한 도덕성변화와 관련하여 다양한 동서고금의 이론들을 참고했고, 실천적 방안을 도출하기 위해서는 현대 도덕교육의 방법론을 원용했다.연구 내용: 이 논문은 음악치료와 음악, 그리고 도덕성, 도덕교육 등에 대한 다양한 동서고금의 관련 선행연구를 검토한 후 음악교육 수업에서 음악치료를 통한 도덕교육의 구체적인 방법을 제시한다결론 및 제언: 음악치료 활동은 음악활동 프로그램의 목적에 따라 단계적으로 진행되므로 안정감, 흥미유발, 동기유발과 같은 도덕성 역량 강화에 기여할 수 있다. 따라서 음악교육, 도덕교육의 현장 교사들에게 음악치료활동 기법을 활용하여 해당 수업을 어떻게 하는지에 대한 구체적인 방안을 제시해줄 수 있기 때문에 교사교육 참고자료로 활용될 수 있고, 학문적으로는 음악교육과 도덕교육의 통합적인 교수학습방법의 가능성을 제시해주는 등 연구자들에게 참고자료로 활용될 수 있다.핵심어: 음악치료, 도덕적 역량, 도덕성, 도덕교육, 교수학습방법□ 접수일: 2023년 2월 3일, 수정일: 2023년 2월 19일, 게재확정일: 2023년 4월 20일* 이 논문은 2020년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2021S1A5B5A17051448).** 주저자, 경상국립대학교 윤리교육과 강사(First Author, Professor, Gyeongsang National Univ., Email: shy6028@naver.com)*** 교신저자, 경상국립대학교 윤리교육과 교수(Corresponding Author, Professor, Gyeongsang National Univ., Email: pgy556@gnu.kr)
A Way to Improve Moral Competence Through Music TherapyHyunyoung Sung & Gyunyeol ParkAbstract: This paper aims to explore how music therapy program activities can affect moral identity, moral sensitivity, moral judgment, moral responsibility, and moral practice presented as moral competence. This study considered theory and practice at the same time because it derives a practical plan for strengthening moral competence through music therapy activities. Regarding the change of virtue through music, various theories of all times and places were referred to, and the methodology of modern moral education was used to derive practical measures. This presents specific methods of moral education through music therapy in music education classes after reviewing various previous studies related to music therapy, music, morality, moral education, etc. from all over the world. Music therapy activities can contribute to strengthening moral competencies such as stability, arousal of interest, and arousal of motivation, as they proceed step by step according to the purpose of the music activity program. Therefore, it can be used as a reference material for teacher education because it can provide field teachers of music education and moral education with specific plans on how to conduct the class using music therapy activity techniques, and academically, it can be used as a reference material for music education and moral education. It can be used as a reference material for researchers, such as suggesting the possibility of an integrated teaching and learning method of education.Key Words: Music Therapy, Moral Competence, Morality, Moral Education, Teaching and Learning Method