이 연구는 환태평양 시대 도시의 글로컬라이제이션을 연구했다. 이를 위해 환태평양에서글로벌과 로컬을 적극적으로 활용하면서 글로벌 위상을 높이고 있는 후쿠오카시의 사례를 분석했다. 이론적 자원으로는 도시 글로컬라이제이션의 실천 전략이라 할 수 있는 도시외교, 도시브랜딩을 활용했다.
분석 결과, 후쿠오카시는 산ㆍ학ㆍ관ㆍ민의 협력하에 아시아 관문도시라는 역사적ㆍ지리적 조건을 인식했으며, 글로벌과 로컬을 결합하여 환태평양 시대에 대응하고 있었다. 후쿠오카시의 도시외교는 민과 관에 의해 다양한 영역에서 진행되었으며, 이 과정에서 도시를 홍보하거나 글로벌스케일에서 유용한 자원과 정보를 끌어왔다. 또한 도시브랜딩은 규슈, 일본, 아시아처럼 글로벌스케일의 하위에 있는 다양한 로컬스케일을 후쿠오카시에 응축했으며 ‘아시아 거점 도시’, ‘아시아 속의 성숙도시’, ‘아시아 리더 도시’를 도시 정체성으로 설정하는 과정이었다. 이러한 도시 정체성은 정책, 경관, 로고, 슬로건, 대형 이벤트 등으로 구현되어 ‘아시아 도시 후쿠오카’의 위상을 확고히 했다. 후쿠오카시는 도시외교에 의한 ‘글로컬 외재화’ 와 도시브랜딩에 의한 ‘글로컬 내재화’를 지속적이고 충실히 수행했으며 글로벌스케일에서의위상을 높여 아시아태평양 전담 국제기구를 유치하는 등의 성과를 낳았다. 결론적으로 후쿠오카시의 글로컬라이제이션은 ‘민관협력을 통해 다층적 로컬스케일을 도시에 응축하고 글로벌스케일과의 연결성을 강화하는 것’이었다.
민관의 협력 속에서 다양한 스케일을 능동적으로 연결한 후쿠오카시의 글로컬라이제이션은환태평양 시대에 도시의 경쟁력을 높일 수 있는 모델을 보여줬다. 그런 점에서 이 연구는 환태평양의 수많은 ‘보통도시’가 택할 수 있는 글로컬라이제이션의 전략과 방향성을 제시했다.
This study examines the glocalization of cities in the Trans-Pacific era.
To do so, it analyzes the case of Fukuoka City, which is actively leveraging the global and the local to raise its global status in the Trans-Pacific era.
The theoretical perspective is based on city diplomacy and city branding, which are the practical strategies of urban glocalization.
The analysis shows that Fukuoka City has responded to the Trans-Pacific era by combining the global and the local while recognizing the historical and geographical conditions of being an Asian gateway city through the cooperation of industry, academia, government, and the people. In particular, Fukuoka City has been engaged in city diplomacy in various fields, promoting the city and attracting useful resources and information.
In addition, through city branding, Fukuoka City condensed various local scales that are subordinate to the global scale, such as Kyushu, Japan, and Asia, and established the identities of “Asian Base City”, “Mature City in Asia”, and “Asian Leader City”. These identities were embodied in policies, landscapes, logos, slogans, and large-scale events to solidify Fukuoka’s status as an Asian city. In this way, Fukuoka City has consistently and faithfully carried out “glocal externalization” through city diplomacy and “glocal internalization” through city branding from the 1980s to the present, and as a result, its status on the global scale has increased, attracting international organizations dedicated to Asia and the Trans-Pacific. In conclusion, Fukuoka City’s glocalization has been about condensing multilayered local scales into the city through public-private partnerships, thereby strengthening its connectivity to the global scale.
Fukuoka City’s glocalization, which actively connects various scales through public-private partnerships, demonstrates a model and potential for cities to become more competitive in the Trans-Pacific era. This study provides a strategy and direction for glocalization that can be adopted by many “ordinary cities” in the Trans-Pacific era.