이 글은 1980~1990년대에 김지하가 제시한 생명 운동론 및 그것과 관련된 동학사상의 해석 내용을 고찰하고, 생태 재앙이 본격화하는 현시대에 그의 실천적 이론이 주는 시사점이 무엇인지 반추함을 목적으로 한다.
그가 말하는 생명 운동이란 개인과 사회의 성화(聖化)와 생명 살림의 실천을 통해 인위적인 생명 파괴가 극심하게 자행되는 상공업사회가 해체되고, 점진적, 평화적으로 협력과 공생의 생태적 사회가 열리기를 기대하는 운동으로, 그것은 동학의 ‘시천주(侍天主)’ 사상에 대한 생태 철학적 해석에 기반을 두고 있다. 내용의 측면에서 이 운동은 교육과 문화의 두 영역을 포함한다. 교육의 영역에서 그는 인간의 자기중심성 초극, 생명 살림의 영성 배양, 생태적 기술의 고안 등을 중시하였으며, 문화의 영역에서는 생명 살림을 중심 가치로 삼아 지역의 토착 문화를 발굴하고 보존하는 일을 중시했는데, 전자는 ‘무위(無爲)’ 사상을, 후자는 동학(東學) 개념을 현대적으로 계승한 것이라 할 수 있다.
김지하는 자신의 생명 운동론을 생태적 공생체의 구상으로 구체화했는데, 그는 이 공생체가 유기농과 자연농, 장인 정신을 체현한 공업 노동, 탈상품화를 부분적으로 이루는 시장의 성화(聖化) 등으로 생태적인 사회의 경제적 토대를 마련할 수 있다고 했다. 또한 이 공생체는 정치적으로 주부, 농민, 노동자, 자영업자 등이 주체가 되어 개인이 자신의 개성을 자유롭게 발휘하면서도 생명 살림의 대의에 동의하는 다수의 사람이 느슨하게 연대하여 직접 민주적인 원리에 따라 지역 자치를 실현한다. 생태적 공생체에 관한 이 같은 생각은 동학의 포접제(包接制)에서 착안한 것이라 할 수 있다.
위와 같은 김지하의 생명 운동론은 기존 생태 운동론의 여러 결함을 성찰하고 새로운 실천의 방향을 모색하는 데 적지 않은 시사점을 주며, 동학 운동의 정신을 제대로 살린 해석이라는 점에서도 의의가 적지 않다.
This article aims to examine Kim Ji-ha's life movement theory and related interpretations of Donghak thought in the 1980s and 1990s, and to reflect on the implications of his practical theory in the current era of ecological catastrophe.
The life movement he refers to is a movement that expects that through the sanctification of individuals and society and the practice of life-saving, the commercial and industrial society in which man-made destruction of life is extremely severe will be dismantled, and an ecological society of cooperation and symbiosis will gradually and peacefully open up, and it is based on the ecological philosophical interpretation of Donghak's ‘Si-cheon-ju’(worshiping of Haneulnim) thought. In terms of content, this movement encompasses two areas: education and culture. In the field of education, Kim emphasized the overcoming of human self-centeredness, cultivating the spirituality of living life, and devising ecological technique; in the field of culture, he emphasized the discovery and preservation of local indigenous cultures with the central value of living life, the former succeeding the ‘non-action(wu-wei)’ ideology while the latter succeeding the concept of Donghak.
Kim embodied his life movement theory in the concept of an ecological symbiotic organization, which he believed could lay the economic foundation for an ecological society through organic and natural farming, industrial labor that embodied craftsmanship, and the sanctification of the market, which partly constituted decommodification. Politically, this symbiotic organization would be dominated by housewives, farmers, workers, and self-employed people, allowing individuals to freely express their individuality while realizing local self-governance based on direct democratic principles through loose associations of many people who agreed on the cause of living life. This idea of ecological symbiotic organization can be said to be derived from the concept of Pojob System in Donghak.
Kim Ji-ha's theory of the life movement, as described above, has considerable implications for reflecting on the deficiencies of existing ecological movement theories and seeking new directions for practice, and it is also significant in that it is an interpretation that properly utilizes the spirit of the Donghak movement.