It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
This study focuses on the method of utilizing the archive as a strategy and tool for design and further visual culture creation and re-contextualizing it in contemporary social relationships. Archives are inherently constructed with ideological perspectives and intentions. Therefore, it is possible to deconstruct the intentions of the created archive and present new perspectives through deconstruction. To undertake this research, concepts and discourse related to archive deconstruction were examined based on discussions in Jacques Derrida's "Archive Fever: A Freudian Impression" and Hal Foster's essay "The Archival Impulse." This allowed for an exploration of the conceptual understanding and generative processes of archive deconstruction, as well as its social significance, through cases produced against the backdrop of social events in contemporary society.
This study reveals several key points. Firstly, it raises questions about the objectivity of existing archives. Secondly, it highlights attempts to summon past memories and history while reinterpreting them in the context of the present. Thirdly, it identifies a series of attempts to reconstruct existing memories and history according to contemporary values. Underlying these phenomena is the advancement of media technology, digital experiences, and environmental changes, which, in promoting the production and consumption of images, subjects, and actions, further disseminated discourse on archives, leading to the emergence of the "archival impulse" that generates new images.
In conclusion, in a changing society, memories of the past are not fixed, singular forms of memory but are reinterpreted according to contemporary values and changes. This research examines how social awareness that emerges in this process demands criticism and alternatives for existing consciousness, and discusses the social role and significance of visual culture in creating alternative perspectives and narratives for history.
이 연구는 디자인, 나아가 시각문화 창작의 전략과 도구로써 아카이브를 활용하고 이를 동시대 사회적 관계 속에서 재맥락화하는 방식에 주목한다. 아카이브는 본질적으로 이데올로기적 관점과 의도가 존재하는 구축물이다. 그렇기 때문에 구축한 아카이브의 의도를 해체하고 새로운 관점을 제시하는 탈구축 작업 역시 얼마든지 가능하다. 이와 같은 연구를 위해 데리다(Jacques Derrida)의 『아카이브 열병: 프로이드적인 흔적』과ᅠ포스터(Hal Foster)의 글 「아카이브 충동」에서 제기한 아카이브에 대한 논의와 담론을 바탕으로 아카이브 탈구축에 대한 개념적 이해와 생성과정, 사회적 의미를 짚어보고, 사회적 사건을 배경으로 생산된 사례를 통해 동시대에 나타나는 아카이브의 탈구축 양상과 소통 방식, 그리고 의의를 고찰하였다. 이 연구를 통해 알 수 있는 점은 첫째, 기존 아카이브의 객관성에 대한 문제 제기, 둘째, 기억과 역사를 소환하여 되살피고 현재를 중심으로 재인식, 재사유하며 셋째, 동시대 가치에 따라 기존의 기억과 역사를 재구성하고자 하는 일련의 시도들을 확인할 수 있었다. 또한 이와 같은 현상의 기저에는 미디어 기술의 발전, 디지털 경험, 그리고 환경의 변화가 이미지의 생산과 소비, 주체와 행위를 촉진하면서 아카이브 담론을 더욱 확산시키고, 새로운 이미지를 생산하는 ‘아카이브 충동’으로 이어졌다고 볼 수 있다. 결론적으로, 변해가는 사회에서 과거의 기억은ᅠ단일한 형태의 고정된 기억이 아닌ᅠ시대 가치와 변화에 맞춰 재해석된다. 이 연구는 이러한 과정에서 나타난 사회적 문제의식이 기존의 의식에 대해 어떤 비판과 대안을 요구하는지를 살피고, 역사를 재인식하는 대안적 시각을 통해 시각문화의 변화와 생산을 주도하는 시각 디자인의 사회적 역할과 가능성, 의미를 논의하는데 의의가 있다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.