거울이나 물의 표면 등과 같이 영상이 비추는 물건을 통해서 미래를 점치거나 궁금한 일에 대답을 얻고자 하는 종교적 활동은 어떤 문화권을 막론하고라도 광범위하게 발견된다. 본 논문은 인도의 딴뜨라 전통을 중심으로 샤이바(Śaiva)와 밀교 문헌에서 기술하는 ‘거울을 이용한 의례’의 내용과 상세를 분석함으로써 신탁의례의 기능과 발전사를 살펴보는 것을 목적으로 삼는다. 먼저 딴뜨라 전통에서 이러한 신탁의례의 기능을 도입하게 되는 배경을 살펴보기 위해 샤이바 문헌의 내용을 검토한다. 샤이바 문헌에서는 입문식의 과정을 설명하는 맥락에서 ‘신탁의례’를 뜻하는 쁘라세나(prasenā), 쁘라띠세나(pratisenā) 혹은 쁘라산나(prasannā) 등의 용어가 등장한다. 이 중에 뜨리까(Trika) 전통의 문헌인 Tantrasadbhāva에서 언급되는 신탁의례의 역할과 위상에 대해 살펴본다. 불교 딴뜨라 문헌 가운데에서 이 샤이바 의례와 가장 유사한 신탁의례의 상세를 설하고 있는 것으로서 *Subāhuparipṛcchā(’Phags pa dpung bzang gis zhus pa zhes bya ba’i rgyud, 한역 『소바호동자청문경(蘇婆呼童⼦請問經)』)을 꼽을 수 있다. 이 문헌에서는 신탁의례를 두 가지 형식으로 나누어 설명하는데, 첫째는 거울 등 사물을 통한 의례이고, 둘째는 여인이나 아이와 같은 매개를 통한 의례이다. 후자는 전자에 귀속되는 것이거나 혹은 부속적인 것으로서 해석될 수 있다. 이를 통해 중기 밀교에서 신탁의례가 중요하게 부상한 배경과 구체적인 의례화 과정을 살펴본다. 샤이바 전통에서 신탁의례를 통해 얻게 되는 영상이나 메시지의 근원은 절대적인 우주원리인 쉬바신에 귀속되는 것이며, 밀교에서는 진언과 존격의 가지(加持, adhiṣṭhāna, empowerment)가 그러한 신탁의 원천이 된다. 이 과정에서 의례를 집전하는 제사장, 혹은 딴뜨라 수행자의 역할이 구체적으로 논의되기 시작하는 것은 후기밀교의 문헌에서이다. 그러므로 본고에서는 삼바라(Saṃvara/Śaṃvara)와 깔라짜끄라(Kālacakra)라고 불리는 후기 밀교 전통의 문헌들과 후기밀교의 성취자 중 한 명인 나로빠(Naropā)의 저작에서 신탁의 중재자로서 딴뜨라 수행자의 역할을 어떻게 강조하고 있는지를 검토한다. 요약하자면, 본고는 힌두 딴뜨라 입문식에서 사용되던 신탁 의례가 불교속으로 유입되면서 밀교적 교리에 맞게 변용되어 가는지를 문헌의 전거를 통해 논의한다. 이를 통해 우리는 인도 밀교 전통에서 신탁의례의 역할과 기능이 어떻게 점차 변화해 왔는지 그 발전사를 개괄할 수 있을 것이다.
Divination rituals, which involve the use of reflective surfaces, such as mirrors or water, to seek answers or predict the future, are a widespread across various cultures. This paper aims to examine the functions and development of such divination rituals, particularly those involving mirrors, as described in Śaiva and Tantric Buddhist scriptures. By analyzing the detailed descriptions of these rituals, we identify their role within the initiation process of the Tantric tradition. First, we explore the Śaiva scriptures to understand the context in which these divination rituals were introduced. Such divination rituals are mentioned with various terms, e.g., prasenā, pratisenā, or prasinnā within in the framework of initation rites. Second, we delve into the Tantrasadbhāva, a text belonging to the Trika tradition, to understand the role and significance of divination rituals within the initiation process. Among Buddhist Tantric texts, the *Subāhuparipṛcchā provides the most detailed description of divination rituals similar to those found in Śaiva texts. This text categorizes divination rituals into two: those involving mirrors or other objects, and those involving mediums, such as women or children. The latter can be interpreted as a subset or an additional form of the former. By examining this text, we can explore the background and specific ritualization processes of divination rituals in the intermediate phase of Indian Tantric Buddhism. Although the role of the officiating priest or Tantric practitioner is not explicitly explained in these texts, it becomes a central focus in later Tantric works. Therefore, this paper will continue to examine how later Tantric texts, such as those of the Saṃvara and Kālacakra traditions, as well as the works of Nāropā, emphasize the role of the Tantric practitioner as the intermediary in divination. Overall, this paper discusses how divination rituals, initially originated from non-Buddhist rites, were gradually integrated into Buddhism and adapted to fit Buddhist doctrines. By studying the development of divination rituals in Indian Tantric traditions, we can gain a comprehensive understanding of their evolving roles and functions.