본 연구에서는 화천의 핫플레이스 확장성에 대한 가능성을 발견하여 지역활성화를 위한 자료를 제시하는데 기초적인 정보를 제공하고 시사점을 도출하는 데 있다. 첫째, 핫플레이스는 ‘인문사회문화적 다양성’이라는 요인에 의해 생성되는 경향이 크며, 정착기에는 ‘인문사회문화적 다양성’과 ‘상업적 자본’의 영향이 섞이면서 성장하고, 상업적 자본이 인문문화적 다양성을 잠식하게 되면서 쇠퇴가 이루어지게 된다. 둘째, 상업적 자본이 핫플레이스를 잠식해나가는 시기에는 주변 지역으로 핫플레이스의 영역이 확산되는 경향을 나타나게 되며, 확산이 이루어지는 지역에서는 해당 지역을 구성하는 사람들, 업종, 문화적인 색채 등에 있어 다양성이 사라지면서 문화적 백화현상이 나타나게 된다. 셋째, 오랜 기간에 걸쳐 조성된 핫플레이스의 경우, 상업적 자본의 잠식에 의해 문화적인 색채의 다양성은 축소되지만, 쇠퇴하기보다는 그 현상이 하나의 특색으로 자리 잡아그대로 정착되는 경향이 크다. 넷째, 본래의 핫플레이스가 확장되어 인근에 새롭게 생성되는 핫플레이스는 상대적으로 급속한 성장이 이루어지게 되며, 문화적인 다양성보다는 상업적 자본에 의해 지배받는 경향이 있다. 빠르게 달아 오르는 쇠가 빨리 식듯이 상업적 젠트리피케이션의 속도가 상대적으로 빨라지 면서, 경기침체 등 외부적 요인에 의해 쉽게 쇠퇴할 수 있는 가능성을 내포하고 있다. 다섯째, 거대 상업자본의 프랜차이즈, 브랜드가 진입하는 것 자체에 대한 거부감을 가질 필요가 없다. 사람들은 인문문화적 다양성만을 추구하는 것이 아니라 여가생활의 편의성을 위한 환경과 브랜드에 대한 선호가 존재하기 때문에, 특별한 문화적 정체성이 부재한 지역에는 이러한 흐름을 정책적으로 활용할 필요가 있다. 대규모 자본을 활용한 복합컴플렉스 등 문화적 환경의 조성이 어떤 면에서는 새로운 문화정체성을 만드는 길이며, 효율적인 정책수단이 될 수 있다. 무엇보다도, 쇠퇴한 도심의 재생측면에서 하나의 정책수단으로서 고려할 수 있을 것이다. 따라서 화천의 핫플레이스의 가능성은는 도시 재생과 지역활성화를 위해 연령, 성별, 소득, 자녀유무 등의 선호도를 고려하여 핫플레이스를 조성해야만 효과적인 결과를 얻을 수 있을 것으로 판단된다
The purpose of this study is to provide basic information and draw implications in order to discover the potential of Hwacheon's hotspot expansion and to provide data for regional revitalization. First, hot spots tend to be generated by the factor of 'humanities and social and cultural diversity', and during the settlement period, they grow by mixing the influence of 'humanities and social and cultural diversity' and 'commercial capital', and decline as commercial capital encroaches on humanities and cultural diversity. Second, during the period when commercial capital encroaches on the hotspot, the area of the hotspot tends to spread to the surrounding areas, and cultural whitening occurs as the diversity of people, industries, and cultural colors that make up the area disappears. Third, in the case of hot spots that have been established over a long period of time, the diversity of cultural colors is reduced due to the encroachment of commercial capital, but rather than declining, the phenomenon tends to settle down as a feature. Fourth, new hotspots created in the neighborhood as a result of the expansion of the original hotspot tend to grow relatively rapidly and are dominated by commercial capital rather than cultural diversity. Like a hot iron that cools quickly, the relatively fast pace of commercial gentrification means that it can easily decline due to external factors such as economic downturns. Fifth, there is no need to resist the entry of franchises and brands of large commercial capital. People are not only seeking humanistic and cultural diversity, but also preferences for environments and brands for the convenience of leisure life, so it is necessary to utilize this trend as a policy in areas that lack a special cultural identity. The creation of cultural environments such as complexes utilizing large-scale capital is in some ways a way to create new cultural identities and can be an effective policy tool. Above all, it can be considered as a policy tool in terms of regeneration of declining urban centers. Therefore, the potential of hot spots in Hwacheon can only be effectively achieved by creating hot spots considering preferences such as age, gender, income, and children for urban regeneration and regional revitalization.