우리는 최치원이 말년에 지은 것으로 보이는 「난랑비서」를 활용하여 최치원의 사상을 논할 때 유교와 불교 및 도교 등 삼교를 아우르는 삼교 융합을 최치원의 사상으로 이야기하고 있다. 그러나 『계원필경집』을 보면 최치원은 당나라에 있을 때부터 유교와 불교 및 도교에 대한 지식과 이해가 깊었다는 것을 알 수 있다. 최치원은 12세에 당나라로 떠나기 전에 이미 풍류도에 대한 기초 지식을 갖추고 있었고, 이후 과거시험 준비를 위해 유교 경전을 깊이 탐구하였다. 그의 저서 『계원필경집』에서는 『논어』와 『예기』를 주로 인용하며 인의정신과 충효사상에 대한 깊은 관심을 보인다. 또한, 불교에 대해서는『금광명경』과 『법화경』을 통해 호국불교적인 측면을 강조하고, 관음보살에 대한 애정이 담긴 시를 통해 개인적인 관음신앙에 대한 흥미를 드러낸다. 특히 회남지역에서 해상 활동의 보호를 위해 관음신앙이 유행하고 있었음을 고려할 때, 그의 신앙적 배경이 잘 드러난다. 더 나아가 최치원은 고변의 종사관이 되기 이전부터 과거시험의 필수 과목인 『도덕경』을 이해하고 있었으며, 이후 도사들과의 교류를 통해 도교에 대한 지식과 경험을 쌓았다. 그는 도가사상과 신선사상 모두에 대한 이해를 갖추고 있었지만, 도가사상을 주로 수용하고 신선사상 중 내단을 강조하며 호흡 수행에 집중하였다. 최치원의 사상에서 삼교 융화의 개념이 잘 나타나며, 그는 귀국 후 유교의 충효사상, 불교의 권선징악적 윤리, 도교의 무위자연사상을 조화롭게 통합한 사상적 성취를 이루었다. 이러한 과정은 그의 사상적 진화와 더불어 신라 시대의 문화적 발전에 중요한 의미를 부여하였다.
When we discuss the thought of Choe Chi-won(崔致遠, 857–?) as reflected in the Nallangbiseo(鸞郞碑序), which he likely composed in his later years, we are talking about the fusion of the three religions, including Confucianism, Buddhism, and Daoism, as Choe Chi-won's thoughts. However, looking at Gyewon Pilgyeongjip(桂苑筆耕集), we can see that Choe Chi-won had deep knowledge and understanding of Confucianism, Buddhism, and Daoism since his time in the Tang Dynasty. Even before his departure to Tang at the age of twelve, Choe was aware of the indigenous Korean spiritual tradition of pungnyudo (⾵流道). Upon arriving in China, he immersed himself in Confucian classics, primarily referencing The Analects and The Book of Rites in Gyewon Pilgyeongjip. His work shows a particular affinity for the Confucian virtues of benevolence and loyalty-filial piety. In terms of Buddhism, Choi cited texts such as the Golden Light Sutra(⾦光明經) and the Lotus Sutra(法華經), underscoring his inclination towards a form of Buddhism that supported state protection. This emphasis aligns with his role as a scribe under military governor Gao Bian(高騈), suggesting a pragmatically patriotic application of Buddhist doctrine. Additionally, his poetry reveals a personal devotion to Avalokiteśvara(觀音), hinting at a deeper, individual engagement with Buddhist faith beyond his official duties. Regarding Daoism, Choi had engaged with the Daodejing(道德經), a requisite text for the Tang imperial examination, even before his appointment under Gao. His association with Daoist priests during his service contributed to his expanding knowledge of Daoist principles and practices. Choi demonstrated an understanding of both Daoist philosophy and longevity practices, though he preferred inner alchemy practices focusing on breathwork over external alchemy involving elixirs. When we discuss Choe Chi-won's idea of harmonizing Confucianism, Buddhism, and Daoism, we usually refer to the contents of Nallangbiseo and say that Choe Chi-won fused the three religions in his later years. However, his awareness of the harmony of the three religions, including Confucianism, Buddhism, and Daoism, is already clearly expressed in the Gyewon pilgyeongjip. After returning to Silla, he is meaningful in the history of ideology in that he conceptualized aspects that were based on the unique pungnyudo and harmonized the Confucian idea of loyalty and filial piety, Buddhism's ethics of encouraging and punishing evil, and Daoism's idea of inaction(無爲) and nature, which were later introduced and accepted.