이 글은 이청준의 소매치기 연작 「소매치기올시다」, 「목포행」, 「문단속 좀 해주세요」에 나타난 소매치기라는 문학적 상상력을 사르트르의 철학적 개념을 통해 분석하고, 소매치기 연작에 반영된 당시의 정치사회적 맥락과 이청준의 현실 비판적 의식을 살펴보고자 하였다. 「소매치기올시다」와 「문단속 좀 해주세요」의 주요 모티프로 등장하는 대결은 구체적으로 시선의 대결로 형상화되며, 주체적 저항의 가능성을 보여준다. 이 두 작품에 나타난 시선의 문제는 이청준 문학의 전짓불 모티프에서 보여주었던 ‘보이는 주체’를 넘어, 권력과 억압의 현실을 직시하는 ‘보는 주체’의 문제로 확장된다. 또한, 작품에서 당시 정치와 문학을 둘러싼 긴장 상태를 은유적으로 드러내는 대결은 근본적으로 불가능한 것으로 그려지며, 그 원인을 ‘자기기만’으로 보여준 것에는 이청준의 당대 사회에 내재한 모순에 대한 비판적 통찰이 반영되어 있다. 작품에서 묘사된 대결에 참여하지 않거나 참여할 수 없는 타인들의 자기기만은 1960년대 근대화 과정에서 대중에게 만연한 물신숭배주의와 1960년대 말 지성계의 순응적 자세를 시사하는 동시에, 시민 부재라는 사회적 한계를 상징적으로 드러낸다. 이러한 현실에 대응하여, 소매치기 연작에서 이청준이 제시한 자기기만의 극복 방식은 「소매치기올시다」에서 수치심과 혐오의 내면적 감정을 통해 드러난다면, 「목포행」, 「문단속 좀 해주세요」에서는 탈출이라는 행위를 통해 실현된다. 두 작품에서 이청준은 자유를 상징하는 탈출에 대한 문학적 상상력을 통해 언어의 힘으로 사회의 부조리와 폭력성을 폭로하고, 문학의 자유를 모색하였다. 1970년대 초반 소매치기 연작이 발표되는 시기, 이청준에게 문학의 자유는 당시 현실에서 실현 불가능한 미래의 가능성으로 여겨졌다. 이청준은 소매치기 연작을 통해 자유의 실현을 지식인(작가)으로서의 사회적 역할과 결부시키며, 현실에 안주하지 않고 체제 밖의 가능성을 상상하면서 권력에 맞서 저항할 것을 촉구하였다.
This study analyzes the literary imagination of pickpocketing depicted in Lee Cheong-jun’s Pickpocket series, including “I Am a Pickpocket”, “Bound for Mokpo”, and “Please Lock the Door”, through the philosophical concepts of Jean-Paul Sartre. It aims to explore the political and social contexts reflected in the series and Lee’s critical awareness of contemporary realities. The motif of confrontation, prominently featured in “I Am a Pickpocket” and “Please Lock the Door”, is concretely depicted as a conflict of ‘the look’, shaping the possibility of subjective resistance. The issue of the gaze in these two works extends beyond the “visible subject” emphasized in Lee’s flashlight motif to address the “observing subject” that directly confronts the realities of power and oppression. Furthermore, the confrontation, which is metaphorically represented as the tension between politics and literature, is depicted as fundamentally impossible. The reason for this impossibility, attributed to the problem of self-deception, reflects Lee’s critical insight into the inherent contradictions of his contemporary society. The self-deceptive attitudes of those who either refuse or are unable to participate in the confrontation depicted in the work reflect a critique of the fetishistic materialism that became widespread among the public during the modernization process of the 1960s and the conformist attitudes of the intellectual circles in the late 1960s. At the same time, these attitudes symbolically reveal the social limitation of the absence of civic consciousness. In response to these realities, Lee Cheong-jun proposes different approaches to overcoming self-deception in the Pickpocket series. In “I Am a Pickpocket”, this is expressed through inner emotions of shame and disgust, whereas in “Bound for Mokpo” and “Please Lock the Door”, it is realized through acts of escape. In both works, Lee Cheong-jun explores the theme of escape as a symbol of freedom through literary imagination, using the power of language to expose the absurdity and violence of society and seek literary freedom. When the Pickpocket series was published in the early 1970s, literary freedom, for Lee Cheong-jun, was regarded as something unattainable within the constraints of present realities, existing only as a possibility in the future. Through this series, Lee connects the realization of freedom to social engagement of intellectuals (writers), urging them to imagine possibilities outside the established system and to resist power, thereby conveying a message of defiance and change.