메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정은주 (국민대학교) 정연희 (국민대학교)
저널정보
한국문법교육학회 문법교육 문법 교육 제51권
발행연도
2024.8
수록면
131 - 160 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This paper selected three grade-three textbooks from major Korean educational institutions to measure and compare the syntactic characteristics and difficulty of dialogues. The analyzed syntactic characteristics included the length and volume of dialogues, as well as the types of embedded clauses, while the syntactic difficulty was analyzed based on the complexity of sentences according to Analytic Grammar. The results revealed three main findings: Firstly, there is significant variation in syntactic difficulty among the three textbook types. Secondly, even within textbooks from the same institution, syntactic difficulty does not consistently increase. Thirdly, there is a possibility that dialogues do not fully reflect the characteristics of spoken language in terms of syntactic difficulty or types of embedded clauses. Based on these findings, it is argued that there is a need to standardize difficulty among textbooks to some extent, considering a standard level, that textbooks should exhibit a balanced difficulty trend from various perspectives, and that it is necessary to consider both the genre characteristics of spoken and written language when developing textbooks.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0