본 연구의 목적은 MZ세대 간호대학생들은 적극적으로 이직하고 더 나은 보상과 일을 추구하며 자신과 맞지 않는 직장은 쉽게 이직하여 이들이 자기효능감이 낮을 경우 정로정체감과 이직의도는 더욱 심화 할 수 있다. 신규간호사의 1년 이내 사직율은 52.8%(2021)로 사직 이유는 업무부적응이 32.6%로 가장 많았으며 이는 자기효능감이 영향을 줄 수 있다. 이에 MZ세대 간호대학생의 자기효능감이 진로정체감과 이직의도에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 연구방법으로 설문지 140부에 대한 양적연구를 통해 빈도분석, 신뢰도 분석 및 탐색적 요인분석을 하였고, 확인적 요인분석 의해 산출된 개념 신뢰도(CR)와 평균분산추출 값을 활용하였다. 측정항목의 판별타당성을 검정하기 위해 확인적 요인분석(CFA)에 의해 산출된 평균분산추출(AVE) 값과 피어슨 상관계수 제곱 값을 비교하여 검정하였다. MZ세대 간호대학생의 자기효능감이 진로정체감과 이직의도에 미치는 영향관계는 구조방정식 모형과 단순·다중 회귀분석을 실시하고 다음으로 MZ세대 간호대학생의 자기효능감이 이직의도에 영향을 미칠 경우 진로정체감에 대한 매개효과를 검정하기 위해 총효과, 직접효과 및 간접효과를 검정하였다. 연구결과로 첫째, MZ세대 간호대학생의 자기효능감이 진로정체감에 미치는 영향관계를 살펴본 결과 긍정적인 영향을 미치고, 긍정적 마인드, 끈기, 자신감, 조직적인 성향이 강할수록 진로정체감이 커졌다. 둘째, MZ세대 간호대학생의 자기효능감이 이직의도에 미치는 영향관계를 살펴본 결과 부정적인 영향을 미치고, 끈기, 조직적인 성향, 자신감, 긍정적 마인드가 강할수록 이직의도는 낮아졌다. 셋째, MZ세대 간호대학생의 진로정체감이 이직의도에 미치는 영향관계는 부정적인 영향을 미치고 진로정체감이 높아질수록 이직의도는 낮아졌다. 넷째, MZ세대 간호대학생의 자기효능감이 이직의도에 영향을 미칠 경우 진로정체감의 매개효과를 검정한 결과 자기효능감이 이직의도에 영향을 미칠 경우 MZ세대 간호대학생들의 진로정체감이 중요한 매개변수로서의 역할을 하였다. 결론적으로 본 연구결과에 따라 MZ세대 간호대학생의 자기효능감의 형성의 중요성을 인지하고 학문적으로 교육적 환경 및 교육 프로그램 등을 마련하기 위한 기초자료가 필요하며, 임상현장의 이해와 교육이 강화되어야 함을 시사한다.
The purpose of this study is to explore the impact of self-efficacy on career identity and turnover intention among MZ generation nursing students. These students are known for actively pursuing better compensation and work opportunities, and they are quick to leave workplaces that do not align with their values. If their self-efficacy is low, it can further intensify issues related to career identity and turnover intention. In 2021, the resignation rate for new nurses within the first year was 52.8%, with job maladjustment being the most common reason at 32.6%. This suggests that self-efficacy may play a significant role in these outcomes. Therefore, this study aims to examine how self-efficacy influences career identity and turnover intention among MZ generation nursing students.
This study was conducted using a quantitative approach with 140 questionnaires distributed to MZ generation nursing students. The collected data were analyzed through frequency analysis, reliability analysis, and exploratory factor analysis. Construct reliability (CR) and average variance extracted (AVE) values were derived from confirmatory factor analysis (CFA) and were used to validate the measurements. To test the discriminant validity of the measurement items, AVE values obtained from CFA were compared with the squared Pearson correlation coefficients. The relationships between self-efficacy, career identity, and turnover intention were examined using structural equation modeling and simple and multiple regression analyses. Furthermore, to determine the mediating effect of career identity on the relationship between self-efficacy and turnover intention, the total, direct, and indirect effects were tested.
The findings of the study revealed several key points. First, self-efficacy had a positive impact on career identity among MZ generation nursing students. It was observed that a stronger positive mindset, perseverance, confidence, and organizational tendencies were associated with a higher sense of career identity. Second, self-efficacy was found to negatively affect turnover intention; as students’ perseverance, organizational tendencies, confidence, and positive mindset increased, their intention to leave decreased. Third, the study found that career identity negatively influenced turnover intention, indicating that higher career identity is associated with lower turnover intention. Lastly, when examining the mediating effect of career identity on the relationship between self-efficacy and turnover intention, it was found that career identity served as an important mediator, reinforcing the impact of self-efficacy on turnover intention among MZ generation nursing students.
In conclusion, the results of this study highlight the importance of fostering self-efficacy among MZ generation nursing students. Recognizing the formation of self-efficacy as crucial, there is a need for foundational data to develop academic and educational programs that support these aspects. The findings suggest that enhancing understanding and education within clinical settings is vital, and the development of educational environments and programs tailored to these needs is necessary.