메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이지은 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
권경근
발행연도
2016
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수2

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (6)

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to examine intonation of korean sentence final
endings for teaching korean intonation to foreign learners. Some
Korean final ending which has same shape and several meanings, has a
possibility of showing distinctive intonation according to these meanings.
It is not easy for a foreign speaker to speak with correct intonation
like native speakers or to learn the differences in the meaning only by
hearing intonation. Therefore, learners may not notice the changes in
meaning according to the differences in intonation because they only
think of the morphological identity of a sentence pattern, unless the
changes according to intonation are explicitly taught.
Through the entire course of the experiments, the learners replied
that they were reminded that the same sentence pattern could have
different meanings with different intonation and that they could
recognize that intonation could cause changes in the meaning.
Consequently, this study is significant because it highlights again the
importance of teaching intonation and the necessity to teach the
learners as befits them.

목차

Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 목적 및 필요성 1
1.2 선행연구 5
1.3 연구 내용 및 방법 10
Ⅱ. 한국어 억양 13
2.1 한국어 억양 기능 및 유형 13
2.2 한국어 억양 교육 항목 선정 17
2.3 한국어 억양 교육 방법 33
Ⅲ. 자기 피드백을 활용한 억양 교육 실험 39
3.1 실험 방법 및 실험 대상 39
3.2 실험 도구 및 분석 기준 41
3.3 분석 절차 42
3.3.1 예비 실험 46
3.3.1 본 실험 46
3.4 실험 결과 47
Ⅳ. 자기 피드백을 활용한 -는데(요) 억양 교육 방안 68
4.1 교육 원리 68
4.2 수업 모형 70
Ⅴ. 결론 75
<참고문헌> 78
ABSTRACT 83

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0