본 연구는 보육교사의 유아권리인식과 유아권리존중실행이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다.
이와 같은 연구의 목적을 통한 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 보육교사의 유아권리인식과 교사-유아 상호작용의 관계는 어떠한가? 연구문제 2. 보육교사의 유아권리존중실행과 교사-유아 상호작용의 관계는 어떠한가? 연구문제 3. 보육교사의 유아권리인식과 유아권리존중실행이 교사-유아 상호작용에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가?
본 연구는 인천광역시와 경기도에 위치한 어린이집에 재직 중인 교사 245명을 대상으로 하였다. 유아권리인식을 측정하기 위해 Hart와 Zeidner(1993)가 개발한 문항을 기초로 강성희, 이재연(1997)이 개발한 설문지를 김정화(2014)가 수정, 보완한 것을 사용했다. 유아권리존중실행을 측정하기 위해 김진숙(2009)이 개발한 영유아권리존중보육실행 수준 설문지를 김정화(2014)가 수정, 보완한 것을 사용하였다. 교사-유아 상호작용을 알아보기 위해 이정숙(2003)의 설문지를 곽희경(2012)이 수정, 보완한 것을 사용하였다.
보육교사의 유아권리인식과 유아권리존중실행이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향에 대해 알아보기 위해 SPSS 21.0 프로그램을 사용하였으며, 각 변인들의 상관관계를 알아보기 위해 상관관계 분석을 실시하였고, 상대적 영향력을 알아보기 위해 중다회귀 분석을 시행하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 유아권리인식과 교사-유아 상호작용의 관계에서는 유아권리인식 하위요인(생존권, 보호권, 발달권, 참여권)과 교사-유아 상호작용 하위요인(정서적 상호작용, 언어적 상호작용, 행동적 상호작용)이 모두 의미 있는 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 유아권리존중실행과 교사-유아 상호작용의 관계에서는 유아권리존중실행 하위요인(하루일과존중, 아동최선의이익)과 교사-유아 상호작용 하위요인(정서적 상호작용, 언어적 상호작용, 행동적 상호작용)이 모두 의미 있는 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 유아권리인식과 유아권리존중실행이 교사-유아 상호작용의 하위요인 중 정서적 상호작용에 67%의 설명력을 지니는 것으로 확인되었으며, 언어적 상호작용은 65%의 설명력을 지니는 것으로 확인되었으며, 행동적 상호작용은 77%의 설명력으로 나타났다. 보육교사의 유아권리인식과 유아권리존중실행이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향력은 모두 통계적으로 유의미한 설명력을 지닌 것으로 나타났다.
따라서 이 연구를 통해 보육교사의 유아권리인식과 유아권리존중실행이 교사-유아 상호작용에 영향을 미친다는 것을 이해하며, 교육현장에서 교사의 유아권리인식과 유아권리존중실행의 중요성을 인식하고 이를 통해 교사-유아 상호작용을 향상시키고 유아교육의 질 향상에 활용할 필요가 있다고 볼 수 있다.
ABSTRACT
The Effects of Early Childhood Teacher’s Perception of Children’s Right and Implementation Status on Their interaction with Children
Lee, Eun Kyong Major in Early Childhood Education Incheon National University, Graudate School of Education
The main purpose of this study was to examine the effects of early childhood teacher’s perception of children’s right and implementation status on their interaction with children. To achieve the purpose of the study, the research problems previously set are as follows.
1. What were the correlations among early childhood teacher’s perception of children’s right and their interaction with children? 2. What were the correlations among early childhood teacher’s implementation status of children’s rights respect and their interaction with children? 3. What was the relative influence of early childhood teacher’s perception of children’s right and implementation status on their interaction with children?
The study was aimed at 245 teachers from daycare centers located in Incheon and Gyeonggi Metropolitan City. To measure early childhood teacher’s perception of children’s right, the scale that Kim Jung Hwa(2014) modified, which was originally created by Kang Sung Hee and Lee Jae Yeon(1997) based on Hart and Zeidner(1993)’s scale was used. To measure early childhood teacher’s implementation status of children’s rights respect, Kim Jin Sook(2009)’s scale supplemented and corrected by Kim Jung Hwa(2014) was used. To measure early childhood teacher’s interaction with children, Lee Jung Sook(2003)’s scale modified by Kwak Hee Kyung(2012) was used. Data was analyzed by correlation analysis and multiple regression analysis using SPSS 21.0 program. The major results of the study are as follows: First, sub-categories of early childhood teacher’s perception of children’s right(right to live, right to protect, right to development, and right to participate) were positively related to sub-categories of early childhood teacher’s interaction with children(emotional interaction, verbal interaction and behavioral interaction). Second, sub-categories of early childhood teacher’s implementation status of children’s rights respect(respect child’s daily schedule and best interest of the child)were positively related to sub-categories of early childhood teacher’s interaction with children(emotional interaction, verbal interaction and behavioral interaction). Third, early childhood teacher’s perception of children’s right and implementation status had 67% power of explanation in emotional interaction, 65% power of explanation in verbal interaction and 77% in behavioral interaction in early childhood teacher’s interaction with children. It was showed that the effects of early childhood teacher’s perception of children’s right and implementation status on their interaction with children had statistically meaningful power of explanation. In conclusion, early childhood teacher’s perception of children’s right and implementation status had relative influence on their interaction with children. As teacher’s perception of children’s right and implementation status had relative influence on their interaction with children, it would be safe to say that it is important to recognize importance of teacher’s perception of children’s right and implementation status to improve their interaction with children.
Key Words : Early Childhood teacher’s perception of children’s right, implementation status of children’s rights respect, Early childhood teacher-children interaction
목 차국문초록 i목 차 iii표 목 차 vi1. 서론1.1. 연구의 필요성 11.2. 연구의 목적 51.3. 연구 문제 51.4. 용어의 정의1.4.1. 유아권리인식 51.4.2. 유아권리존중실행 61.4.3. 교사-유아 상호작용 62. 이론적 배경2.1. 유아권리인식과 유아권리존중실행2.1.1. 유아권리의 의미와 내용 72.1.2. 유아권리의 발전 과정 82.1.3. 유아권리인식과 유아권리존중실행에 대한 선행연구 112.2. 교사-유아 상호작용2.2.1. 상호작용의 개념 152.2.2. 상호작용의 중요성 152.2.3. 교사-유아 상호작용에 영향을 미치는 요인 182.2.4. 교사-유아 상호작용에 대한 선행연구 213. 연구방법3.1. 연구대상 233.2. 연구도구3.2.1. 유아권리인식 척도 253.2.2. 유아권리존중실행 척도 263.2.3. 교사-유아 상호작용 척도 273.3. 연구절차3.3.1. 예비조사 283.3.2. 본조사 293.4. 자료분석 294. 연구결과 및 해석4.1. 보육교사의 유아권리인식과 교사-유아 상호작용의 관계 304.2. 보육교사의 유아권리존중실행과 교사-유아 상호작용의 관계 314.3. 보육교사의 유아권리인식과 유아권리존중실행이 교사-유아 상호작용에 미치는 상대적 영향력4.3.1. 보육교사의 유아권리인식과 유아권리존중실행이 교사-유아 상호작용 중 정서적 상호작용에 미치는 상대적 영향력 334.3.2. 보육교사의 유아권리인식과 유아권리존중실행이 교사-유아 상호작용 중 언어적 상호작용에 미치는 상대적 영향력 344.3.3. 보육교사의 유아권리인식과 유아권리존중실행이 교사-유아 상호작용 중 행동적 상호작용에 미치는 상대적 영향력 365. 논의 및 결론5.1 논의 385.2 결론 및 제언 43< 참고문헌 > 45< ABSTRACT > 52< 부 록 > 55