본 연구는 교사의 유아권리인식이 교사-유아 간 갈등관계에 미치는 영향에 유아권리존중 실행에 의해 매개되는지 검증하고자 하였다. 연구 대상은 서울, 경기, 인천 및 충남지역에 위치한 어린이집의 만 3, 4, 5세 학급교사 360명이었다. 교사-유아 간 갈등관계를 측정하기 위하여 심숙영(2017)이 수정·보완한 Pianta(2001)의 교사-유아 관계 척도(Student-Teacher Relationship Scale; STRS)를 사용하였다. 교사의 유아권리인식 측정은 Hart와 Zeidner(1993)가 개발한 문항을 기초로 이재연, 강성희(1997)이 개발하고, 김정화(2014)가 수정·보완한 질문지를 사용하였다. 유아권리존중 실행은 김진숙(2009)이 개발한 유아권리존중 실행 수준의 질문지를 사용하여 측정하였다. 수집된 자료는 각 측정 변인들의 일반적 경향을 알아보기 위하여 평균과 표준편차를 산출하였다. 또한 경력에 따른 변인 간의 차이를 살펴보기 위해 일원분산분석을 실시하였다. 이어서 교사의 유아권리인식과 교사-유아 간 갈등관계에서 유아권리존중 실행이 매개변인의 역할을 하는지 검증하기 위해 Baron과 Kenny(1986)가 제안한 매개효과검증 절차에 따라 3단계 매개회귀분석(Three-step mediated regression analysis)을 실시하고, 매개변인의 통계적 유의성을 직접적으로 검증하기 위해 Sobel test를 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구 대상 교사들의 교사-유아 간 갈등관계는 보통보다 낮은 수준을 보였다. 교사의 유아권리인식은 보통보다 높은 수준으로 나타났으며, 유아권리존중 실행도 보통보다 높은 수준으로 나타났다. 둘째, 교사의 유아권리인식과 교사-유아 간 갈등관계에서 유아권리존중 실행이 매개역할을 하는지 살펴본 결과, 교사의 유아권리인식과 교사-유아 간 갈등관계에서 유아권리존중 실행은 완전 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 즉, 교사의 유아권리인식이 높을수록 교사의 유아권리존중 실행 수준이 높아져 교사-유아 간 갈등관계 수준을 낮출 수 있음을 의미한다. 결론적으로 교사의 유아권리인식은 유아권리존중 실행의 매개역할을 통해서 교사-유아 간 갈등관계에 영향을 미친다. 즉, 교사-유아 간의 질 높은 관계 형성을 위해서는 교사의 유아권리인식에 기반하여, 실제로 교사가 하루일과를 통해 유아의 최선의 이익을 위한 권리존중을 충실히 실천하는 것이 중요함을 알 수 있다.
This study is focused on an effect of teacher’s awareness of children’s right on a conflict between teacher and young children, moreover, it is focused on a mediating effect of implementing a respect for children’s right. For this reasons, this study sets three hundred and sixty day care centers teachers in charge of three, four, and five years old children in the Seoul, Gyeong-gi province, In-cheon, and Chung-nam province. To measure the conflict between teacher and young children, this study extracts questionnaires from Student-Teacher Relationship Scale(STRS) written by Pianta(2001) and edited by Shim Sook-young(2017). Furthermore, this study extracts questionnaires to measure the teacher’s awareness of children’s right based on the survey developed by Hart and Zeidner(1993) and developed by Lee Jae-yeon and Kang Seong-hee(1997) and edited by Kim Jung-wha(2014). Also, this study extracts questionnaires to measure the implementation of respect for children’s right from the survey developed by Kim Jin-sook(2009). Thus, this study calculates an average and standard deviation with collected data to consider a general tendency of variance. Also, this study conducts the ANOVA(one-way analysis of variance) to consider a difference according to their career. Subsequently, according to a step for mediating effect verification suggested by Baron and Kenny(1986) this study conducts a three-step mediated regression analysis to verify the mediating effect of implementing the respect for childrent’s right in the teacher’s awareness of children’s right and conflict between teacher and young children. At last, it conducts a Sobel test to verify a statistical significance of variance directly. To summarize it, the result of this study is as follows. First, the teacher as an object of study has a low level than the average in the conflict between teacher and young children. Also, the teacher''s awareness of children''s right has shown higher than the average, moreover, implementing the respect for children''s right has shown higher than the average. Second, it was found that implementing the respect for children''s right in the teacher''s awareness of children''s right recognition and conflict between teacher and young children was mediated, the implementing a respect for children''s right has the perfect mediating effect on the teacher''s awareness of children''s right and conflict in teacher and young children. In other words, the higher the teacher''s awareness of children''s right, the higher the level of implementing the respect for children''s right, thereby lowering the level of conflict between teacher and young children. As a result, the teacher''s awareness of children''s right has an effect on the conflict between teacher and young children through the implementing a respect for children''s right. In other words, for better qualified relationship between teacher and young children based on the conflict in teacher and young children, furthermore, this study has shown an importance that the teacher have to implement the respect for children''s right faithfully by an actual daily schedule.