메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국어문학회 어문학 어문학 제91집
발행연도
2006.3
수록면
413 - 435 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The education and medium for enlightenment are inseparably related to each other. The school textbook is one of the most major means of enlightenment because it is the important instrument for the educational curriculum.
The Korean school textbook’s canonization of the Korean War’s poems is similar to the process of dominant ideology’s establishment. The group of Identity and ‘the other’ was distinctively divided by the Korean War. The subjects of enlightenment were hostile to ‘the other’ group through the Korean War and could establish the positive basement of the Identity group, revealing the discourse of anti-communism and patriotism. The method of spreading the discourse is to add various ‘additional words’ and form the cannon with the Korean War’s poems. By means of the Korean school textbook, they could stir up patriotism and plan the strategy of Identity.
However, the ways of this canonization aren’t proper to cultivate ‘critical common researcher’ or subjective human being. Therefore the argument on the canonization must be continually done with the problems of destruction and construction of canon.

목차

1. 서론
2. 한국전쟁 전후 현대시의 국어 교과서 정전화 과정
3. 결론
참고문헌
저자소개
[Abstract]

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-810-015552197