메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
고조선단군학회 고조선단군학 고조선단군학 제16호
발행연도
2007.6
수록면
187 - 211 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is to analyze on the Dangun and Old Joseon of the 7th curriculum of high school literature textbooks.
Myth is a cultural result from long national experances as well as a transmission reflecting a collective experance. Dangun Myth dates back to the earliest peried of this country among existing national myths. It reveals Korean views of the universe, history and human being in most systematically ways. Thus it should be noted that the ideas and consciousness of Korean people established based on historical backgrounds of five millennia were derived from Dangun Myth.
Dangun Myth is closely related to the identity of Korean people. The national was examined through the factors of traditional culture : the basic character of Dangun Myth, understanding of folk, idea, respecting ancestors and heaven, etc. Dangun and old Joseon education could be considered as a feasible method of overcoming all social problems through historic awareness of one common destiny community.
Especially in literature education the national humanity spirit will be experienced as vivid literature experience by imagination. The dynamic of Dangun Myth appear efficiently in these days and influence us by transcending times.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 문학 교과서에서의 ‘단군과 고조선’
Ⅲ. 결론
〈참고문헌〉
〈Abstract〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-911-016900837