메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第105輯
발행연도
2008.3
수록면
1 - 36 (36page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
2007 National Curriculum Amendment led to newly introducing the ‘Korean Cultural History’ course. Although it resulted from the curriculum amendment, it was partly influenced by changing social and intellectual environments.
‘Korean Cultural History’ curriculum has problems. In particular, the course’s midentity or character is obscure. As a result, it has the possibility of repeating conventional cultural History curriculum. It is also difficult to absorb social and cultural needs for new cultural History. However, in ‘Korean Cultural History’ curriculum, there are partly positive elements that are related to popular need. When textbook for ‘Korean Cultural History’ is written, textbook authors need to specify the course’s identity considering social and cultural need. They also shall try to absorb and strengthen positive elements of the curriculum.
This study strove to specify and reconstruct ‘Korean Cultural History’ curriculum within restrictive scope, and exemplified textbook units of ‘Korean Cultural History’.

목차

1. 머리말
2. ‘한국문화사’ 신설의 배경과 의미
3. ‘한국문화사’ 교육과정의 한계와 가능성
4. ‘한국문화사’ 모형단원 개발 一例
5. 맺음말

참고문헌 (76)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-016460699