메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.7 Number.3
발행연도
2007.9
수록면
439 - 455 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to discuss the importance of the ethical behaviors, rating standards, and test-takers' rights in the context of English language testing. Test results should be understandable to test-takers. However, sometimes test-takers do not agree with the results. Since they have not been informed about or agreed with the test content, the testing process, test scoring criteria, testing policy, etc., they could have made unexpected results. The inadequate test results could be minimized by providing enough information about the nature of the test to test-takers in advance. Test-takers should have the right to access the information about the testing process as well. In addition, the analyses of several English language oral proficiency tests used in Korea such as TOP (Test of Oral Proficiency), SEPT (Simulated English Proficiency Test), G-TELP (General Test of English Language Proficiency) Speaking Test, indicate that unethical behaviors in language testing are related to the inadequate use of native speakers' standards in a Korean context. Based on this research, it is suggested that the ethics of English language testing should be reconsidered in a Korean context and test developers and English educators should put much effort on providing documentation for the rights and responsibilities of test-takers as well as standards.

목차

1. 서론
2. 의사소통능력 평가의 배경
3. 평가의 윤리성에 대한 배경
4. 결론 및 제언
참고문헌
부록

참고문헌 (36)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-740-014917011