메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김기영 이진희 (계명대학교)
저널정보
계명대학교 사회과학연구소 한국사회과학연구 사회과학논총 제28집 1호
발행연도
2009.6
수록면
243 - 261 (19page)
DOI
10.18284/jss.2009.06.28.1.243

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to examine the relationship among young children's solitary play, temperament, and peer competence. The subjects of this study were 273 kindergartners aged 5, living in Taegu. The Coplan and Rubin's(1998) 'Preschool Play Behavior Scale(PPBS),' 'Colorado Child Temperament Inventory(CCTI),' 'Peer Competence Scale(Park & Lee, 2001)' were used as measures of solitary play, temperament, and peer competence, respectively. The data was analyzed by Pearson correlation and hierarchical multiple regression analysis. We found, firstly, young children's temperament had both positive correlation and negative correlation with types of the solitary play. Secondly, young children's peer competence had some negative correlation with solitary play. Thirdly, young children's temperament had positive correlation with peer competence. Fourthly, it was found that activity and leadership predicted 7.4% of solitary-passive play, while emotionality and leadership predicted 5.9% of solitary-active play. This research suggests that each type of the solitary play is unique and independent from each other, thus needing different types of scaffolding from parents and teachers.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 논의
참고문헌
〈Abstract〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-305-018508215