본 연구는 건강장애 학생들이 치료 후, 학교로 성공적으로 복귀하고 적응할 수 있도록 건강장애 학생의 부모를 대상으로 학교복귀 지원 요구에 대해 연구함으로써 건강장애 학생의 학교복귀 지원 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 연구방법으로는 현재 광주광역시와 전라남도에 거주하고 있는 건강장애 학생의 부모(N=50)를 대상으로 하였으며, 조사도구로는 설문지를 사용하였다. 본 연구를 통하여 얻은 몇 가지 중요한 결과는 다음과 같다. 첫째, 건강장애 학생의 부모들의 76.0%가 치료 후 학교생활이 매우 중요하다고 응답하였으며, 학교복귀 지원의 중요성에 있어서도 80.0%가 필요하다고 답하였다. 구체적으로 요구한 학교복귀 지원 서비스는 사회성 향상, 학습지원, 건강관리 지원, 심리ㆍ정서 지원의 순으로 나타났다. 그리고 학교복귀 지원을 위한 주도적 역할 담당자는 담임교사, 특수교사, 병원학교교사, 부모, 사회복지사의 순으로 나타났다. 둘째, 의료진관련 지원요구사항은 정보 제공에 대한 지원 요구가 가장 높았다. 셋째, 학교관련 지원요구사항은 교사연수 및 상담 서비스, 보조인력 확보가 필요하다는 의견이 높게 나타났다. 넷째, 교사관련 지원요구사항은 교과학습, 사회, 정서적 지원에 대한 요구가 높게 나타났다. 다섯째, 부모관련 지원요구사항은 부모참여확대, 부모교육 등이 필요한 것으로 나타났다. 이런 연구결과를 바탕으로 건강장애 학생의 학교복귀에 대한 논의와 후속연구를 위한 제언을 하고자 한다.
The purpose of this study was to provide the basic data for the school reentry program of children with health impairments by researching the degree of requirement on the school reentry support as well as the education and life status of them. The participants of this study include 50 parents of children with health impairments living in Gwangju and Jeolla Nam Do. The data analysis was performed using the statistical analysis with SPSS program ver.13.0. For the collected questionnaires, frequency, reaction percentage, and the case percentage for multiple answers were calculated. The results of this study are as follows: Most parents of children with health impairments thought that the school life after the treatments was very important for their children. And for the importance of the school reentry program, more than 80% of the parents answered that it is necessary. For the school reentry program after the treatments of children with health impairments, the various factors such as sociality, learning support, and health care were identified as important factors. For the school reentry program, when children with health impairments are about to leave hospitals, parents answered that it was to be planned and prepared. For the successful school reentry of children with health impairments, All of the following supports were identified: as important factors medical staff, teachers, educational supports, harmonious companionship, consideration of educational environment, and parents’ participations, and so on.