메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최원오 (고려대학교)
저널정보
우리말글학회 우리말글 우리말글 제47집
발행연도
2009.12
수록면
341 - 363 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper considers oral literature from the viewpoint of oral media on one hand, and presents the necessity of understanding it from the perspective of the progressive course of media convergence from oral media, through letter media and radio media to digital media. It restricts the view of oral literature as media to regard it as a product of oral culture and compare it those media appearing later including literal culture, radio culture, and digital culture. However, by seeing oral literature as a product of ‘oral media,’ we can realize that the media created by human beings, after all, is nothing but the extension and convergence of human sense organs. Thus I propose that we approach oral literature from the perspective of oral media to explicate its vibrant and creative principles as a medium. This may provide the basis for fully and synchronically looking at those media appearing later including literal, radio, and digital media. For this, we need to not only fulfill literary study in oral media, but also synchronically examine how the principles of oral media are accommodated in literal media, radio media, and digital media respectively. And, it is necessary to approach it in the methodology named ‘oral cultural criticism,’ and establish it as a field of research. Only by doing so can we concretely explore a novel area of the study in oral literature.

목차

Abstract
1. 미디어 또는 매체, 그리고 구비문학
2. 구전설화의 미디어적 성격과 감각기관의 확장 또는 융합
3. 미디어융합의 통시적 관점에 따른 구비문학 연구의 제 방향과 과제
4. ‘구술문화비평’에 대한 제안과 기대: 맺음말을 겸하여
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-710-001685705