메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최원오 (고려대학교)
저널정보
한국어문학회 어문학 語文學 第106輯
발행연도
2009.12
수록면
131 - 147 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper examines how the education of oral traditional literature should be provided in a multicultural society. Maintaining the individuality as an independent nation or becoming a transnational community is neither a matter of choice nor a contradictory matter. Moreover, achieving a harmony between these two issues is not a problem faced only by South Korea.
However, South Korea is in a situation where it cannot give up the concept of ‘nationhood’ and it cannot afford to overlook the phenomenon of a multicultural society or transnational multiculturalism. Hence, we must carefully consider how to achieve a balance between these two issues. In that respect, oral traditional literature which intrinsically contains the universality (supranational quality) and distinctiveness (identity as an ethnic culture), and especially folk tales of the oral traditional literature, will be able to make a meaningful contribution towards the education of multicultural society and social education of transnational multiculturalism.

목차

1. 다문화사회, 다문화교육, 그리고 구비문학
2. 다문화사회, 다문화교육을 전제로 한 구비문학의 종합적 점검
3. 구전신화에 내재된 초국가적 원리와 초국가적 다문화사회에서의 구비문학 교육
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-810-001648474