메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이성우 (동아대학교)
저널정보
동아대학교 법학연구소 동아법학 東亞法學 第44號
발행연도
2009.8
수록면
187 - 220 (34page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Since 1999, the supervisory(regulatory) power of the financial institutions exclusively belongs to the Financial Services Commission and the Financial Supervisory Service inspected by the Financial Services Commission. But the Bank of Korea (hereinafter called "BOK") and the Korea Deposit Insurance Corporation (hereinafter called "KDIC") also have
① the power of request (the Financial Supervisory Service) to inspect the financial institutions and
② the power of request (the Financial Supervisory Service) to inspect the financial institutions jointly, and
③ the power of request (the Financial Institutions) to summit some data.
There is no data or information of the financial institutions the Fianacial Supervisory Service cannot access to. There needs legislative measure which
① makes the BOK and the KDIC forebear the exercise of the power of request (the Financial Supervisory Service or/and Financial Institutions) to summit data or (joint) inspect or,
② deters the BOK and the KDIC abuse the power.
the Prompt Corrective Action is not the power of the Financial Supervisory (Regulatory) Organization but the obligation. So the fore-bearance of the Prompt Corrective Action provided in "the Act on the Structural Improvement of the Financial Industry" Article10(3) should be abolished.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 금융업 개관 및 금융에 대한 규제 근거
Ⅲ. 우리나라 금융 감독(규제)시스템의 현황과 문제점
Ⅳ. 개선방안
Ⅴ. 맺음
참고문헌
〈Abstract〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-360-002239950