메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김영란 (고려대학교) 허지은 (한국청소년상담원)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제47집
발행연도
2010.8
수록면
33 - 62 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to provide counsellors with helpful advice for counselling with book-reading; First of all, we review the psychiatric issues that challenge Korean pre-schoolers and adolescents (up to the age 24) and the issues that can be aided by book-reading counselling. Secondly, we develop a set of criteria to select relevant books for the counsellee, and this criteria should be dependent on the major issues of the counsellee. Thirdly, we also suggest a package of questions which are generated based on the principles of psychotherapy and teaching of reading. The series of questions should be split into 3 parts: pre-reading, during-reading, and post-reading. The questions need to guide counsellee to find characters or events in a book for identification or projection, to accommodate himself/herself to indirect experience through book-reading, to help himself/herself undergo catharsis, and to facilitate himself/herself to integrate new learning from the reading with his/her own problem, so (s)he can gain new insight into solving his/her own psychiatric issues.
We plan to conduct follow-up research which will explore counsellees with multicultural backgrounds and apply to them the principles and method this current study suggests. We will provide book-reading counselling to them and the course of counselling will be researched quantitatively and qualitatively as well. The course of action between counsellors and counsellees will be thoroughly reviewed qualitatively and the efficacy of the program will be examined quantitatively.

목차

Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 독서 상담의 개념과 범위
Ⅲ. 독서 상담이 가능한 문제 상황
Ⅳ. 독서 상담을 위한 도서 선정의 준거
Ⅴ. 사고와 심리 치료를 촉진하는 질문 구성
Ⅵ. 나가며: 후속 과제
참고문헌
[Abstract]
[부록] : 사고와 심리 치료를 촉진하기 위한 독서 상담용 질문의 예

참고문헌 (40)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-710-002795826