메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Yoan Lee (서강대학교)
저널정보
담화·인지언어학회 담화와인지 담화와인지 제17권 제2호
발행연도
2010.8
수록면
69 - 94 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Culture is a constant companion in the language education curriculum; it is an important object of teaching while teaching itself can be considered cultural. The question is to what extent cultural phenomena can be described analytically from within the local contingency of classroom interaction; after all, it is through social interaction that we encounter, act on, and thus experience culture. In prior research, language classrooms are analyzed in reference to underlying cultural categories with particular focus on the nonnative identities of the students. This line of research, however, takes for granted the detailed ways in which the participants discover and act on cultural categories. Building on Harvey Sacks’ revolutionary work on membership categories (1972) in conversation analysis (CA), the present study argues that the parties to classroom interactions recognize and produce categories in their talk and their categorical works influence the discourse forms they use. Based on the transcribed talk exchange in college classrooms in USA and Korea, this paper offers an alternative way to examine how categories are used in classroom interaction and what forms of discourse are generated

목차

1. Introduction
2. Review of literature
3. Methods
4. Findings
5. Conclusion
References
Appendix: Transcript Notations

참고문헌 (64)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-701-002722204