메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
원주연 (인하대학교) 성귀복 (인하대학교)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.10 Number.3
발행연도
2010.9
수록면
543 - 570 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines the effect of different teaching methods on middle school students' vocabulary acquisition in English reading class. Three groups of second-year middle school students participated in the study over a period of three weeks. The three groups were taught by the same teacher using the definition-based instruction, context-based instruction, and background knowledge-based instruction, respectively. The post-test results showed that the context-based instruction group ranked the highest in average scores and the definition-based instruction group the lowest. In proficiency-based analysis the lower level students in the context-based instruction group yielded significantly higher scores compared to those of the other two groups. Question type-based analysis indicated that students' performance on the definition-type questions was not influenced by the teaching methods whereas the scores on the context-based vocabulary questions could be heavily influenced by the kinds of teaching methods. The results of this study indicate that implicit instruction of vocabulary using contextual cues and inference may have greater pedagogical effects on middle school students' vocabulary acquisition than the definition-based vocabulary or the background-based approach, and the benefits of the teaching method may be greater for the lower level learners.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경 및 선행연구
3. 연구방법
4. 연구결과 및 논의
5. 결론 및 제언
참고문헌
부록

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2012-740-003656700