구조물 접속부에서 하부 지지강성이 갑자기 변화하면 토공부에 과다한 부등침하가 발생되고 열차의 이상진동 및 충격으로 이어져 노반침하 촉진과 레일의 피로손상 가속화로 유지보수 비용의 증가를 초래하게 되며 승차감 저하와 함께 열차 주행안전성에도 악영향을 미치게 된다. 따라서 본 연구에서는 열차운행선 내 접속부에 도상안정제 및 보강레일의 보강효과 분석을 위하여 보강 전후의 변위 및 가속도를 측정하였다. 측정된 계측결과를 분석하여 본 결과, 도상안정제와 보강레일의 개선효과를 검증하였다.
A support stiffness abruptly change in transition zone, differential settlement and abnormal vibration impact to train has been occurred on earth work section and these phenomenon affect to acceleration of settlement, fatigue damage for track concrete layer, high cost of maintenance and low riding quality, and bad effect to running stability. In this study, settlement and acceleration were measured and analyzed the effects of reinforced rail and track stabilizer installed on transition area. The result of analyzing from measured value, improvement effectiveness of the ballast stabilizer and reinforced rail were verified.