메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
나인호 (대구대)
저널정보
역사비평사 역사비평 역사비평 2015년 봄 호(통권 110호)
발행연도
2015.2
수록면
258 - 284 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The Gyohaksha Korean history textbook is a good example for evaluating a newly..announced government..designated textbook. This paper analyses the characteristics of the so..called "Daehanminguk..Shagwan"(historical viewpoint of the Republic of Korea) expressed in that textbook:
1. "Daehanminguk-Shagwan" is based on the premise that history should function as a great monument. Thus, it mythicizes Korean national history, hybridizing ethnic and national pride.
2. It changes traditional nationalism into state power-oriented nationalism, i.e., ultra-nationalism akin to fascism.
3. It is based on a modernization-ideology which is an expression of Eurocentrism and ultimately American centrism. In the same context, it justifies imperialism, associating this with the "civilization"-slogan.
4. It is founded upon the historical theology of the Cold War which regards the historical processes since 1917 as an endless struggle between good and evil, i.e., between "liberal democracy" represented by the USA and "communism"("totalitarianism") represented by the Soviet Union.
These extreme right inclinations result from the condensation of week points inherent in South-Korean history education being confined within the so-called national history paradigm. This paper suggests that now is the best time for serious discussion about emancipating Korean history textbooks from the national history paradigm.

목차

1. 어째서 교학사 교과서가 문제인가
2. 극단적 국가주의와 국사의 신화화
3. 근대화 이데올로기와 제국주의의 정당화
4. 냉전의 역사신학
5. 글을 마치며

참고문헌 (39)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-905-001374333