메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
안성조 (제주대)
저널정보
국민대학교 법학연구소 법학논총 法學論叢 第27卷 第3號
발행연도
2015.2
수록면
93 - 140 (48page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This paper tries to examine factors inducing school violence from an evolutionary psychological perspective on the assumption that some other methodology than social and environmental analysis should be carried out to prevent and cope with school violence more efficiently.
In general, criminological theories are usually framed in sociological terms but always entail psychological assumptions. Psychological accounts, in their turn, entail assumptions about the adaptive design of evolved mental mechanism and processes. Thus, explicit attention to recent theory and research on psychology and evolution can some times help us generate productive hypotheses. School violence is one of the illustrative ones.
We believe that evolutionary insights should not be viewed as alternatives to sociological and psychological analyses but as complementary components of a more complete understanding. From these methodology this paper suggested several counter measures for school violences including autonomous student court, music therapy, and revision of some related regulations.

목차

Ⅰ. 서언
Ⅱ. 진화심리학적 관점에서 본 인간의 폭력성
Ⅲ. 학교폭력 원인에 대한 진화심리학적 접근
Ⅳ. 학교폭력 방지를 위한 입법적 · 정책적 제언
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
국문초록
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-360-001350067