메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김태윤 (충북대학교) 조영란 (충북대학교) 최윤선 (충북대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제35호
발행연도
2015.4
수록면
133 - 157 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to suggest diverse themes appropriate to develop teaching materials for Korean culture education (KCE). For this purpose, we, the authors of this study, chose and analyzed 14 textbooks published after the year of 2008 for KCE. First, we classified themes from 14 textbooks into some cultural categories based on the existing standards. Next, we analyzed cultural themes categorized, following Hofstede’s theories. According to the data analysis, it seemed that Korean people have a high tendency of restraint and collectiveness in the Hofstede’s study, and this finding reflects a large part of Korean culture textbooks. However, on the other hand, it turned out that according to Hofstede’s analysis, Korean people have a long-term orientation and high uncertainty, but this phenomena do not significantly be reflected in Korean culture textbooks. This study suggests that cultural themes with a low value system be reflected in cultural textbooks in the future. Furthermore, it was identified that the reality of Korean society reflected in cultural textbooks tends to have high manhood which is different from that in Hofstede’ research.

목차

1. 연구목적 및 연구사
2. 연구 방법
3. 문화교재 범주별 주제 분류
4. 가치체계별 주제 분석
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-705-001418881