메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정문영 (계명대학교)
저널정보
한국현대영미드라마학회 현대영미드라마 현대영미드라마 제28권 제1호
발행연도
2015.4
수록면
127 - 148 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Harold Pinter’s screenplay, The Comfort of Strangers (1991), based upon Ian McEwan’ novel(1981), is one of his screenplays which proves his success as a screenwriter and which creates another more powerful work of art than the original novel. The Comfort of Strangers begins and ends with Robert’s telling of his Oedipal story, and Pinter seems to emphasize Robert as the protagonist over Mary. But this paper argues that Pinter shifts his emphasis from Robert to Mary, by pointing out the facts that the seer who watches the last scene of Robert’s storytelling is Mary and Pinter tried to find an alternate ending of Mary back in London. It is Mary who is forced to see and to grasp something intolerable and unbearable which outstrips the sensory-motor schema of the classic cinema. Thus this paper argues that Pinter’s adaptation can transform the novel into a modern cinema of the seer, a political cinema articulated in Deleuze’s theory of cinema. And it asserts that he can find a line of flight which can liberate the film from both the closed circuit of naturalistic cinema and the spectacle of theatricality, thanks to the intermediality of novel, theatre, and cinema and the interaction of politics and sexual politics.

목차

Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 영화의 연극성과 정치성
Ⅲ. 연극성의 스펙터클과 자연주의 영화의 상호작용
Ⅳ. 과장된 오이디푸스의 스펙터클과 “보는 자”
Ⅴ. 나가며
인용문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-842-001448556