한용운의 한시를 일상성이라는 기준에서 살피면서 선적 성격, 현실적 성격으로 한시의 작품 세계가 어떻게 심화 확장되어 가는지 그 관계성을 논의하였다. 한용운의 다른 문학 갈래인 시조나 현대시, 더 나아가 동시대 은사 격인 경허선사, 동년배 격인 만공 선사, 학명 선사와의 대비에서 입체적으로 드러난 그 한시의 특성을 구명하고자한 의도에서 이 작업을 진행했다. 한용운 한시는 일상성이 그 중심 내용인데 그 일상성은 출세간의 공간에서 일어난 세간의 정서라는 모습으로 나타났다. 일상성은 출가 수행자로서 작가가 출세간의 시간과 공간, 거기서 사람을 만나고 이별하며, 대상 사물을 접하며, 스스로 사유하고 행동하는 국면에서 나타났다. 한용운 한시의 대부분은 일상을 다루면서 모두 인간의 감성적 정서를 표현하는 특성을 보여 주었는데 시간과 공간의 변화에 따른 소외감, 슬픔, 기쁨, 즐거움, 사람들과의 관계에서는 봉별에 따르는 기쁨과 슬픔, 그리움, 대상사물과의 관계에서는 기쁨, 근심, 쓸쓸함 등의 감정, 스스로 하는 행위에서는 즐거움, 흥겨움, 근심, 그리움 등의 세간의 감성적 정서를 주로 표현하고 있었다. 출가 수행자로서 선과 그 관련된 세계, 즉 출세간의 일상 속에서 수행하고 깨닫고 깨달은 이후에 내면적으로도 출세간의 인식이 확립되는 과정이 표현되었다. 한용운 한시에서의 일상은 불교 선 수행과 자연스럽게 이어지고, 선 수행은 다시 깨달음으로 전환되며 깨달음에 기초하여 일상이 곧 진리의 현현이라는 인식이 작품에 드러났다. 여기서 세간과 출세간이 하나라는 안목을 가짐으로써 출출세간인 세간 현실로 활동을 넓혀 갈 수 있는 확고한 이념적 기틀을 선수행의 결과 마련한 것으로 보았다. 불교 사상의 전제 위에서 수행하고 마침내 깨달음을 통하여 얻은 안목에 따라 세간과 출세간의 거리를 극복하고 양자 통합적 인식을 가진 한용운은 출출세간으로서의 세간 현실을 지향하는 면모를 한시에서 역시 보여주었다. 그는 처음에 현실 참여에 대한 탐색적 자세를 보이다가 다음은 현실 참여를 보인 인물에 대한 찬양으로 간접적으로 현실에 참여하고, 마침내 스스로 현실에 직접 참여하는 모습을 한시에서 보여 주었다. 출가 수행자로서 출세간의 공간에서 살았지만 자기 내면에는 세간의 감성적 정서를 주로 담았다는 점에서 한시는 일상성을 가장 핵심적 성격으로 보여 주면서도, 그가 수행자로서 선택한 선수행을 통하여 세간과 출세간이 서로 다르지 않다는 불교이념에 기초하여 수행하고 그 진리를 체득하고 새로운 인식을 함으로써 내면까지 출세간에 이르고, 마침내 출출세간인 세간 현실 참여 활동을 치열하게 전개하면서 한시에 현실적 성격을 담아내는 데까지 나아간 모습을 그의 한시에서 확인하였다.
This paper is written in order to research for the daily life and extension relationship of HanYongUn’s Hansi(漢詩). HanYongUn is very famous as monk and independent campaigner, modern poet in Korea. He wrote many kinds of literary works, for example, many modern poetry, modern novels, Sijo, Chino-Korean Poetry etc. It’s very exceptional that he wrote a lot of Korean traditional Sijo and Chino-Korean Poetry. Because he was a modern poet as same as modern novelist. So studying on his Hansi can help someone to understand the essence of HanYongUn’s all literature. That’s why I’m studying on HanYongUn’s Hansi. There were found the fact that HanYongUn’s Hansi has three kind of themes: his daily life, the Seon(禪), reality by this researching. Firstly, HanYongUn’s various daily life was mainly described in his Hansi. His daily life is connected with the time and space situation, meeting or parting people situation, composing poetry situation, watching object situation, thinking and acting by himself situation etc. There were expressed his positive or negative emotions in these situation. Secondly, HanYongUn’s Seon practicing life was described in his Hansi. Specifically speaking, the processes of Seon practicing and the enlightenment, eye point after the enlightenment were expressed in his Hansi. He attained new thinking that all existence are composed of two sides: being and not being. So he recognized that the real world and ideal world are perfectly same. Thirdly, HanYongUn’s realistic features were described in his Hansi also. According to his enlightenment, he expressed social interesting and social activities in his Hansi. He was interested in the man who dedicated to Choseon independence, for example, HuwangHyon(황현) and AnJoongGeon(안중근) in his Hansi, and also he was interested in the women who were alone because her husbands left for army duty in his Hansi. At last he expressed his Choseon independence activities in his Hansi. Until now from upper discussion, we can understand that the themes of his Hansi was extending from the various daily life to Seon practicing life and realistic features. So we can say his Hansi is the origin of his literature, that is, Sijo, Modern poetry. Even though I studied the daily life and extension relationship of HanYongUn’s Hansi in three aspects But there could be the other things to study about these kinds of theme. I might continue researching the other kinds of theme next time in the near future.