메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김상욱 (춘천교대)
저널정보
한국아동청소년문학학회 아동청소년문학연구 아동청소년문학연구 제18호
발행연도
2016.6
수록면
279 - 308 (30page)
DOI
10.24993/JKLCY.2016.06.18.279

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The Korean language education is based on skill based Functionalism has been settled as the major paradigm of Korean language education after the 5th national curriculum. The current national curriculum is still under its influence. But the theoretical approach to first language education has rapidly shifted from cognitive and constructional approach to social constructional approach. The social-constructivism premises that the learning is constructed on the social level not on the individual level. One of the most effective learning method is having students discuss the literary work using a dialogue. Literary works as authentic materials, provide lively dialogues which consist of genuine questions and answers, and the explorations of meaningful problems. These activities are the ideal aspects of Korean language education.
The present study aimed to heighten the dialogic literacy in the classroom discourse through the ‘reading aloud’ method. To do this, I adopted a scaffolding model of reading aloud, which is employed at the three phases of reading class: pre-reading, during-reading, and post-reading. Also, this study presented sample activities using some literary texts. With this new teaching model, both teachers and students cooperate to make a new meaning in the language classroom. In this respect, ‘reading aloud’ will be worked as a scaffolding for the authentic discussion.

목차

1. 교실에서의 국어교육, 문학교육
2. 변화의 철학, 변화의 방향
3. 교실에서의 문학 수업과 작품 읽어주기
4. 작품 읽어주기의 의미와 그 실제
5. 작은 실천, 큰 변화
참고문헌
Abstract

참고문헌 (21)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-806-000819417