메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이윤서 (한국교육개발원) 김지혜 (한국교육개발원) 신은경 (한국교육개발원)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회논문집 大韓建築學會論文集 第39卷 第6號(通卷 第416號)
발행연도
2023.6
수록면
15 - 26 (12page)

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to identify the essential characteristics of unit spaces necessary for facilitating future teaching and learning processes. Additionally, it seeks to propose guidelines for future school space planning and policy implications. The activities outlined in the 2015 National Curriculum"s teaching and learning materials were categorized into 58 activity types that were further grouped into six categories: data collection and utilization, instrumental exploration and experiment, expression activity, playing, discussion, and performing. Subsequently, drawings of unit spaces suitable for each activity type were created. To enhance the validity of the proposed designs, feedback was obtained from 54 gifted education teachers who actively engaged in designing future teaching and learning processes to refine and improve the unit spaces for optimal functionality. Through the analysis of the plans provided by the teachers, four key planning directions for futuristic learning spaces emerged: connecting classrooms of various sizes, supporting convergence activities through multi-functional unit classrooms, fostering flexibility in the boundary between learning spaces and support spaces, and creating a digital/AI educational environment. Furthermore, recommendations were made for implementing policies at the school, local education office, and national levels. This study proposed a futuristic teaching and learning process along with a well-suited learning space design based on the invaluable insights of teachers who actively utilize such learning spaces.

목차

Abstract
1. 서론
2. 미래사회 변화에 따른 교육과 학교공간의 역할
3. 교수학습 과정설계를 통한 학습공간 계획 빈도
4. 사용자 주도 설계 결과에 따른 계획 방향 제안
5. 결론
REFERENCES

참고문헌 (24)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0102-2023-540-001784824