본 연구는 혼합연령 학급에서 동생들이 겪는 어려움과 해결방안을 살펴봄으로써 혼합연령 학급을 맡아 지도하는 교사들이, 동생들이 겪는 어려움과 그들이 그러한 어려움을 해결해 나가는 과정을 이해하는 것을 돕고, 보다 나은 지도 방법을 모색하는데 필요한 기초자료를 제공하고자 수행되었다. 이를 위해 문화기술적 연구방법을 통해 K초등학교 병설유치원 만 4?5세 혼합연령 학급 만 4세 유아가 만 5세 유아와 함께 생활하는 가운데 겪는 어려움과 그러한 어려움을 해결해 나가는 과정을 심층적으로 분석하였다. 그 결과 만 4?5세 혼합연령 학급에서 동생들이 겪는 어려움은 놀잇감 빼앗기기, 놀이 방해받기, 간섭 받기, 무시 당하기의 형태로 나타나고 있었다. 이러한 어려움에 대한 대처 방법으로는 순응하기, 대안 마련하기, 도움 요청하기, 저항하기로 나타났다. 혼합연령 학급에서 만 4세 유아들은 형들과 함께 생활하면서 다양한 어려움을 겪고 있었지만 이러한 상황 속에서도 나름의 대처 방법을 찾으며 어려움을 해결해 나가고 있었다.
This paper aims to help teachers who guide students in mixed-age classrooms by understanding the difficulties of the younger students and the process of solving such difficulties and to provide basic data which is necessary to identify the improved teaching methods by examining the difficulties of younger students in mixed-age classrooms and the solution. To achieve this, it analyzed in depth through the ethnographic research method how four-year-old preschoolers in the mixed-age classroom of 4 and 5 in a kindergarten annexed K elementary school solve the difficulties in adjusting to daily life with five-year-old preschoolers. As a result, the difficulties of the younger students in the mixed-age classroom of 4 and 5 appeared as a form of losing toys, hindering child’s play, being interfered and passing unnoticed. The coping skills against these difficulties appeared as adapting themselves to it, making alternatives, asking others for help and resisting. Although the four-year-old preschoolers have a variety of difficulties with elder students in the mixed-age classroom, they tried to solve the problems seeking their own coping skills in this environment.