메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이지은 (이화여자대학교)
저널정보
이화여자대학교 교육과학연구소 교육과학연구 교육과학연구 제47집 제3호
발행연도
2016.9
수록면
125 - 144 (20page)
DOI
10.15854/jes.2016.09.47.3.125

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The relationship between teacher and student affects the overall quality of school education. Especially the teacher and student relationship is defined by how a teacher reflects on the student. This thesis focuses on the desirable teacher’s attitude toward the student based on the philosophy of the Other of Levinas. Levinas’s mature thought evinces two types of relationships with the Other: one stems from Totality and from Infinity stems the Other. And in this thesis, the movie Freedom Writers based on a true story is analyzed to review how the philosophy of Levinas can be applied to specific educational cases. Two aspects of the teacher and student relationship are found in this movie. According to the analysis of the movie, the teacher should avoid an understanding of the student based on reason and instead cultivate one through responsibility for the Other’s Visage and Saying. The teacher needs to appreciate the uniqueness of each student as a human being and form a relationship with the student – not with a student as an alter ego of the teacher himself or herself but with a student as the absolute other.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 타자철학에서의 전체성과 타자성
Ⅲ. 전체성에 입각한 교사와 학생 관계
Ⅳ. 타자성에 입각한 교사와 학생의 관계
Ⅴ. 결론
Reference

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-370-001400279