메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
金鉉哲 (延世大學校) 明洋洋 (延世大學校)
저널정보
한국중국어교육학회 중국어교육과연구 중국어교육과연구 제24호
발행연도
2016.12
수록면
47 - 69 (23page)
DOI
10.24285/CLER.2016.12.24.47

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to explore the extended meaning of the Chinese word ‘甜(sweet)’, which is based on the viewpoint of a synesthetic metaphor and conceptual representation. The sense of taste, smell, hearing, sight, and touch all influence a human’s basic physical experience and they play an important role in semantics. First, the taste ‘甜(sweet)’ is extended in terms of perception such as the sense of hearing to the sense of smell and to the sense of sight. Moreover, ‘甜(sweet)’ is extended to other ideas such as ‘甜美的氣味(a sweet smell)’, ‘美好的聲音(a sweet voice)’ and ‘甜美的笑容(a sweet smile)’. Secondly, as the base of a metaphor is iconicity, the base of a synesthetic metaphor is also iconicity. Here, iconicity means the taste ‘甜(sweet)’ can extend its perception of pleasantness to other senses, which has been proven in biology. Finally, the taste ‘甜(sweet)’ can also be extended to a psychological sense based on the conceptual blending theory.

목차

Ⅰ. 들어가기
2. ‘甜’의 원형의미와 확장의미
3. ‘甜’의 의미 확장 기제
4. 나가기
【참고문헌】
【ABSTRACT】

참고문헌 (28)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-720-001997520