메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이민영 (경북대학교)
저널정보
한국어문학회 어문학 語文學 第134輯
발행연도
2016.12
수록면
237 - 259 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Until now, playwriter Lee Gwang-rae has been known as a right-wing theater with tendency of nationalism. However, he was an anarchist who was enthusiastic to anarchism ideology, having been neither the right nor the left. He was a member of theater belonged to a line of anarchism of radical, unionism and Anarchro-syndicalisme, It can be identified by his activities and works. As his movement of anarchism came to be hard to do due to stronger suppression by Japanese Colonial, he started theatrical movement through the theater troupes like the Geukyesa(Drama Art House), the Pyoheonmudae (Expression Stage) and others. Most members of the troupes were anarchists from Gyeongnam area in 1930s. In his play 〈Chon-Seonsaeng(A Rural Teacher)〉, embodied was his anarchistic prospective on peasant movement which was proclaiming that rural problems should be solved by farmers’ own hands. The fact shows clearly the ideology of Lee Gwang-rae, a passionate anarchist who struggled in real scenes. Therefore, anarchism should be noted as the ideological background of his theater movement.

목차

1. 서론
2. 연극 입문의 사상적 배경, 아나르코 생디칼리즘
3. 사상운동에서 연극운동으로 : 마산 극예사와 표현무대
4. 농촌운동에 대한 아나키즘적 관점과 희곡 <촌선생>
5. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-810-002060169