본 연구는 0교시 체육활동 참여 중학생의 스트레스, 정서조절방략, 학교적응유연성의 관계를 검증하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 0교시 체육활동을 실시하고 있는 중학교의 학생 370명을 모집단으로 선정하였고, 최종 353명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 자료분석 방법으로는 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 다중회귀분석을 사용하였다. 이상과 같은 연구방법 및 자료분석의 결과를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 0교시 체육활동 참여 중학생의 스트레스는 정서조절방략에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 0교시 체육활동 참여 중학생의 스트레스(부모, 학업, 친구, 물질)는 학교적응유연성(학교흥미, 학업성취태도, 규범준수)에 요인별로 정적영향과 부적영향을 모두 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 0교시 체육활동 참여 중학생의 정서조절방략(재해석, 억제)은 학교적응유연성(학교흥미, 학업성취태도)에 요인별로 정적영향과 부적영향을 모두 미치는 것으로 나타났다.
This study aims to verify correlations among stress, emotion regulation strategies, and school resilience in middle school students participating in zero hour physical education activity. For thestudy, 370 middle school students joining in zero hour physical education activity were selected asits population, and finally, total 353 were involved in the survey. And for data analysis, frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, and multiple regression analysis were employed. With the above study method and data analysis, this study has drawn the following conclusions: first, the stress of middle school students participating in zero hour physical education activity did not influence emotion regulation strategies. Second, the stress (resulted from parents,studies, friends, & materials) of middle school students participating in zero hour physical education activity influenced every factor of school resilience (interest in school life, attitude oriented toacademic achievement, & preservation of rules) both positively and negatively. Third, the emotionregulation strategies (reinterpretation, suppression) of middle school students participating in zero hour physical education activity influenced every factor of school resilience (interest in school life,attitude oriented to academic achievement) both positively and negatively.