메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이선영 (경인교육대학교) 박재현 (상명대학교) 박종훈 (부산교육대학교) 정민주 (한남대학교) 윤신원 (가톨릭대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제62집
발행연도
2016.10
수록면
273 - 308 (36page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The intention of this study is to explore the possibility of RST in contributing to diagnosing the meaning construction ability of learners. The extent factors used to diagnose the ability of meaning construction were examined through RST analysis and the result of learner text analysis revealed the following.
First, the various information composing a text do not retain identical values. Identifying whether or not a writer acknowledges the nucleus and satellite ideas according to their intentions and context can be the primary point in discerning the meaning construction ability of that writer. Second, various meaning relations can be adequately utilized to diagnose the writer"s ability to create context from various angles and connect them to effectively achieve his or her intentions. Third, by conducting a macrostructure analysis on the learner"s text, a detailed diagnosis can be provided including the unity of the text, organic links between individual sentences and paragraphs, and the writer"s unique discussion strategy.
As illustrated above, RST may provide critical information and data, in developmental aspect, in diagnosing and improving the ability of meaning construction of learners.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. RST와 학습자의 의미구성 능력
Ⅲ. RST를 활용한 학습자 의미구성 능력 진단 요소와 분석 예시
Ⅳ. 논의 및 결론
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (31)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-373-002214058