최근 라이프스타일에 대한 기업과 소바자의 관심 증대로 인해 라이프스타일 숍이 빠르게 증가하고 있다. 라이프스타일 숍의 특성상 주로 실용적이며 베이직한 상품을 다루지만 차별화된 컨셉과 아이덴티티를 위해 트렌디하고 감성적인 상품으로 소비자에게 어필하는 매장도 증가하고 있다. 이에 본 연구에서는 소비자의 체험 및 쇼핑몰입을 강화하기 위한 상품 전략을 제시하고자 라이프스타일 숍의 상품특성이 소비자의 체험지각 및 쇼핑몰입에 미치는 영향에 대해 살펴보았다. 라이프스타일 숍을 방문한 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 진행하였으며, 총 300부의 설문 결과는 SPSS 18.0을 이용하여 빈도 분석, 요인 분석, 신뢰도 분석을 실시하였고, Amos 18.0을 통해 확인적 요인분석과 구조방정식 모형을 분석하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 요인분석 결과, 상품특성은 ‘실용적 특성’과 ‘감성적 특성’, 체험 요소는 ‘오락적체험’, ‘교육적체험’, ‘현실도피체험’, ‘미적체험’이 도출되었고, 쇼핑몰입은 1개의 요인으로 도출되었다. 이어 경로분석 결과를 살펴보면, 라이프스타일 숍의 상품이 실용적인 경우, 4개의 체험지각에 모두 유의한 결과를 보이는 것으로 나타났으며 이 중 현실 도피체험에는 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타남에 따라, 실용성과 현실도피체험은 반비례 관계를 갖는 것으로 볼 수 있다. 반면, 상품의 특성이 감성적인 경우에는 4개의 체험요소 모두에 긍정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이어 소비자의 체험 지각이 쇼핑몰입에 미치는 영향을 살펴보면, 4개의 체험요소 중 오락적체험과 현실도피체험이 쇼핑몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 마지막으로 라이프스타일 숍의 상품특성이 쇼핑몰입에 미치는 영향을 살펴보면, 실용적 특성과 감성적 특성 모두 쇼핑몰입에 직접적으로 유의한 영향을 미치지는 않았지만, 감성적 특성은 소비자의 체험을 매개로 하여 쇼핑몰입에 간접적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 라이프스타일 숍의 트렌디하며 감성적인 상품특성이 소비자의 체험 및 쇼핑몰입에 더 긍정적인 역할을 하는 것으로 나타남에 따라 소비자의 감성을 자극할 수 있는 상품 구성이 더 효과적일 것으로 사료된다. 본 연구는 라이프스타일 숍에서 소비자의 인식을 반영한 상품 기획에 도움이 되는 기초자료를 제공했다는 점에 의의를 둔다.
Due to the recent increasing interest of companies and consumers in lifestyle, lifestyle shops have rapidly grown. Considering the characteristics of lifestyle shops, there are not only stores mainly dealing in practical and basic products but also those appealing to consumers with trendy and emotional products to emphasize their differentiated concept and identity. Thus, the purpose of this study is to examine the effects of the product characteristics of lifestyle shops on consumers’ experience perception and shopping flow to propose product strategies enhancing consumers’ experience and shopping flow. To this end, a survey was performed targeting consumers having the experience of visiting lifestyle shops. A total of 300 questionnaires were analyzed through frequency analysis, factorial analysis, and reliability analysis using SPSS18.0, and confirmatory factor analysis and structure equation modeling were conducted using Amos18.0. The study results can be summarized as below. As a result of factorial analysis, ‘practical characteristics’ and ‘emotional characteristics’ were derived for product characteristics, and ‘entertainment’, ‘education’, ‘escapist’, and ‘esthetic’ were drawn for experience elements. There was one factor for shopping flow. As a result of path analysis, if the products of lifestyle shops were practical, they turned out to significantly influence all the four experience elements. Among them, practicability had negative effects on escapist experience, showing their inverse relationship. On the other hand, if the products were emotional, they turned out to have positive effects on all the four experience elements. Regarding the effects of consumers’ experience perception on shopping flow, entertainment experience and escapist experience significantly influenced shopping flow. Lastly, examining the effects of the product characteristics on shopping flow, although both practical characteristics and emotional characteristics had no direct significant effects on shopping flow, emotional characteristics turned out to have indirectly significant effects on shopping flow mediating consumers’ experience. In conclusion, it was found that trendy and emotional product characteristics of lifestyle shops could more positively influence consumers’ experience and shopping flow, which implies that products that could stimulate consumers’ emotion may be more effective. This study has a meaning in that it provided baseline data that could help lifestyle shops design products reflecting consumers’ perception.