메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
尹世炳 (儒城生命科高)
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第143輯
발행연도
2017.9
수록면
125 - 156 (32page)
DOI
10.18622/kher.2017.09.143.125

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article aims at understanding the content of history teaching in elementary school of China by analyzing Ideology and Moral Character.
First, the history combined with geography is inserted into physical geography and human geography. Textbook intends to describe the territory of China as an organism having a personality to be great and beautiful.
Second, premodern history consists of history of everyday life and cultural history, such as food, clothing, shelter, ceramics etc., overemphasizing the excellence of Chinese culture. So it is possible that students would have autistic recognition eventually.
Third, modern history set up its circumstances under the condition of humiliation, the defeat of Opium war. And it narrates heroic struggle against imperialism. Communist party plays as a savior of China in trouble. It has the plot of romance like the revival of Jesus.
History teaching in China has characteristic of nationalistic history emphasizing the national identity. Instead of emphasizing national identity, democracy, human rights and peace should be dealt with in history teaching for students to grow as a democratic citizen.

목차

1. 머리말
2. 지리와 역사 내용의 결합
3. 생활과 문화로 보는 전근대사
4. ‘상처’를 딛고 일어서는 ‘영광’의 근현대사
5. 맺음말
참고문헌

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-374-001346534