메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박종효 (건국대학교) 문경숙 (원광대학교) 안해정 (한국교육개발원) 최지영 (한남대학교) 홍경화 (횃불트리니티대학원대학교) 김진구 (건국대학교) 최은영 (건국대학교)
저널정보
이화여자대학교 교육과학연구소 교육과학연구 교육과학연구 제48집 제3호
발행연도
2017.9
수록면
107 - 137 (31page)
DOI
10.15854/jes.2017.09.48.3.107

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to develop ClassNet, a Web-based social network analysis(SNA) software program for assessing peer relations and characteristics of students in the classroom. To achieve the purpose of this study, the following methods were utilized (a) literature review and analysis of current SNA programs; (b) consultations of teachers and educational experts; (c) co-development with software development experts, and (d) development of peer-nomination and self-report measures. The ClassNet program was experimentally implemented in the 12 classrooms and evaluated by the classroom teachers in primary and middle schools. The ClassNet program provides three kinds of information; classroom structural characteristics (i.e. friendship network), classroom-level factors (i.e. anti-bullying norms), and student-level factors (i.e. leadership). According to data analysis and teachers’ evaluations, ClassNet and its instruments were renewed and validated. ClassNet is user-friendly, easily accessible, and free-of-charge, allowing teachers to easily track changes in their classroom and among their students. As a result it helps teachers to better understand students and make classrooms safe and positive. Academically, ClassNet provides a sophisticated research tool to better understand peer ecology and dynamics in the classroom.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 프로그램 개발
Ⅳ. 클래스넷 프로그램 시범 운영 및 결과
Ⅴ. 논의
References

참고문헌 (41)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-370-001335337