메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최성희 (이화여자대학교)
저널정보
한국현대영미드라마학회 현대영미드라마 현대영미드라마 제31권 제1호
발행연도
2018.4
수록면
57 - 87 (31page)
DOI
10.29163/jmed.2018.4.31.1.57

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to examine feminist implications of Sarah Ruhl’s dramaturgy, which follows the Ovidian model of metamorphosis, resisting and transforming the rigid power of gravity. Analyzing intersections between Ruhl’s anti-gravity dramaturgy and philosophies of Camus, Nietzsche, Weil, and Bergson, who have delved into human existential problems in relation to the concept of gravity, this critique demonstrates how Ruhl’s drama, armed with the spirit of child(Nietzsche’s Übermensch) and the descending power of grace(Weil), changes the solemn battle against gravity into a dancing of elan vital(Bergson) that continues to generate spontaneous metamorphosis leading to new communities across boundaries. This work also uses the metaphor of “a perfect joke”(The Clean House) to illuminate Ruhl’s Ovidian dramaturgy that is untranslatable, collective, liminal, and transformative. Freed from the gravity of the Aristotelian “unities,” Ruhl’s Ovidian drama expresses and embodies the dynamics of vital energy with no chain of causality in plot or psychological details of characters. In conclusion, this paper argues that Ruhl, like Bergson, emphasizes the importance of action and challenges the audience to interpret her unconventional play from their own perspectives and thereby participate in the duration of elan vital with their on-going “differences.”

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 중력에 대(항)하여: 중력의 철학, 연극의 유희
Ⅲ. 오비드적 드라마터지: 엘랑 비탈의 반격
Ⅳ. 연극, 중력에 대한 “완벽한 농담”
Ⅴ. 결론
인용문헌
Abstract

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-842-002079033