본 연구의 목적은 「5세 누리과정에 기초한 어린이집 프로그램」을 중심으로 다문화교육내용을 분석하고, 보육현장에서 어떻게 이해하고 활용하고 있는지를 탐색해보는 것이다. 먼저, 다문화교육내용을 분석하기 위해「문화」,「다양성」,「정체성」,「평등」,「반편견」,「협력」의 6가지 분석 준거로 보건복지부에서 2012년도 발행한 「5세 누리과정에 기초한 어린이집 프로그램」 4권을 분석하였다. 본 연구 문제에 따라 총 1,105개 활동에 대해 첫째, 생활 주제 및 다문화교육의 하위내용별로 둘째, 활동 유형별로 분석하였다. 분석 결과 생활 주제에서는 ‘세계 속의 우리나라’, ‘교통과 안전’, ‘겨울과 놀이’에서 다문화교육내용이 많이 나타났다. 또한 다문화교육의 6가지 내용 중 「협력」이 가장 많이 나타났으며, 그 다음으로 「정체성」, 「다양성」순으로 많이 나타났다. 그 중에서도 다문화교육내용의 하위내용 준거별 빈도는 「협력」에서 ‘상호작용 및 협동’, 「정체성」에서 ‘자아 정체성 형성하기’가 많이 나타난 반면「반편견」에 관한 내용은 거의 미비하게 나타났다. 둘째, 활동 유형에서는 자유선택활동, 대소집단 활동, 실외활동의 순으로 나타났고, 자유선택활동에서는 미술, 언어, 수·과학영역에서 다문화교육내용의 빈도가 높게 나타났다. 셋째,「5세 누리과정에 기초한 어린이집 프로그램」에서 다문화교육내용 활용에 대한 교사의 경험을 6명의 교사 대상으로 심층면담을 통해 조사한 결과, ‘특별한 날, 특별한 체험활동으로서의 다문화교육’, ‘나, 너 우리로 어우러지는 다문화교육’, ‘누리과정의 틀을 벗고 나아가는 다문화교육’이라는 의미로 활용되고 있었다.
The purpose of this study was to analyze multicultural education contents from 「Child Care Center Programs Based on NURI Curriculum for Age 5」, and examine how these contents are understood and used in the child-care field. First, in order to analyze multicultural education contents,「Child Care Center Programs Based on NURI Curriculum for Age 5」, four handbooks published by the Ministry of Health and Welfare in 2012, were analyzed by six frames of reference such as 「culture」,「diversity」,「identity」,「equality」,「anti-bias」, and 「collaboration」. According to the research questions, a total of 1,105 activities were analyzed in terms of theme, subcontents of multicultural education, and types of activities. The results of this study revealed that ‘Korea in the world’, ‘Transportation and safety’, and ‘Winter and play’ presented multicultural education contents in terms of theme. As for subcontents of multicultural education, the highest proportions of contents were collaboration, followed by identity and diversity. Above all things, as for frames of reference to subcontents of multicultural education, more frequent presented contents were ‘interaction and cooperation’ of「collaboration」, ‘building on self-identity’ of「identity」, while there were little contents with「anti-bias」. As for types of activities, the most frequent activity was free choice activity, followed by large and small group activity, outdoor activity, while art, language, math and science areas presented multicultural education contents in terms of free choice activity. Next, as for result of in-depth interview with six teachers in order to examine teacher`s experiences, multicultural education contents from 「Child Care Center Programs Based on NURI Curriculum for Age 5」 were currently being used as `multicultural education as special day, special activities`, `multicultural education to fit together as a whole` and `multicultural education to break through NURI curriculum`.