메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第146輯
발행연도
2018.6
수록면
1 - 37 (37page)
DOI
10.18622/kher.2018.06.146.1

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study analyzes why the research on history curriculum materials in Korea has been fixated on the content analysis of history textbooks. The study emphasizes the interactive process that takes place between teachers and curriculum materials and argues the need to critically examine the traditional theoretical framework that assume one directional movement from curriculum materials to teachers. This study then presents a case study that demonstrates the interactive process between curriculum materials and teachers. Seven teachers who participated in the study all adapted the textbook materials to a different degree. The results reveal that curriculum materials devoid of teacher use consideration will not be able to bring about effective instructional results. Based on the analysis results, I discuss considerations for the future development and research on the curriculum materials.

목차

1. 서언
2. 교사와 교재의 관계는 어떠한가?: 선행연구 검토 및 이론적 틀
3. 중학교 역사 교사는 『역사』 교과서를 어떻게 이해하고 사용하는가?
4. 결어
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-374-003148021