메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최윤영 (동덕여대)
저널정보
19세기영어권문학회 19세기 영어권 문학 19세기 영어권 문학 제22권 제2호
발행연도
2018.8
수록면
71 - 95 (25page)
DOI
10.24152/NCLE.2018.8.22.2.71

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Focusing on Cynric Williams’s recently re-discovered novel, Hamel, the Obeah Man, this essay examines the ways how the Caribbean cultural tradition of obeah works in and for the genre of colonial gothic. The primary goals of this essay are threefold: 1) to introduce Anglophone Caribbean literature before the twentieth century to Korean literary scholarship, 2) to examine how the trope of the traditional gothic gets re-appropriated in the colonial scene, and 3) to facilitate further discussions on posthumanism—through the concepts of “parahuman” or “creolized mode of personhood”—found in the nineteenth-century colonial literature.
As most of the existing critical readings point out, it is undeniable that Hamel’s betrayal against his fellow slaves at the end of the novel could be viewed as Williams’s own limit as a white author who sought to restore the colonial order in the tumult of various slave revolts in the Caribbean regions during the early nineteenth century. My investigation into the figure of “duppy,” however, may offer an interesting example of how the different approaches that the colonizer and the colonized have on the concept of the “human” could energize both the studies of nineteenth-century colonial literature and the discourse of posthumanism with new meanings.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ.
Ⅲ. 결론
인용문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-840-003335447